>>

Klagomålen bland konsumenter skiljer sig åt mellan Uppsala och Östhammars kommun. I Uppsala är det hantverkare och begagnade bilar som leder till klagomål, medan fiberleverantörer toppar i Östhammar. Det visar Konsument Uppsalas årliga statistiksammanställning där Östhammar kommun ingår.

Under 2018 la Konsument Uppsala ned 10 procent mer tid på rådgivning än tidigare. Klagomålen på hantverkare, begagnade bilar och fiberleverantörer handlar ofta om tjänster som omfattar mycket pengar och stora investeringar för kunden. Men även de som hamnar i konflikt med ett företag om mindre summor kontaktar Konsument Uppsala.

– Vi får inte glömma att en mindre summa kan stjälpa en redan svag ekonomi. Tyvärr kan ekonomi och pengar vara förenat med skam, jag önskar att det inte var så. Till oss kommer människor med olika bakgrund, utbildning och ålder och vi både kan och vill hjälpa till med råd om vilka rättigheter man har som konsument och hur man kräver sin rätt, oavsett hur stor eller liten summa det handlar om, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare hos Konsument Uppsala och ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

Konsumentrådgivningarna runt om i landet sammanställer årligen vilken typ av klagomål som är mest vanliga i kommunerna och vilka företag som fått flest klagomål. Under 2018 hamnade hantverkare i topp i Uppsala kommun med 8,8 procent av klagomålen. Strax därefter kommer begagnade bilar med 6,5 procent.

– Poängen är inte att peka ut enskilda företag. Ofta handlar det om stora företag och i förhållande till hur många kunder de har är det ändå få klagomål. Men för den enskilda människan som drabbas är det allvarligt, och det är en glädje varje gång någon hör av sig och tackar för att vi kunnat hjälpa dem att få rätt, säger Kristina Westling.

I Östhammar ligger klagomålen på fiberleverantörer klart över genomsnittet i landet. I hela Sverige utgör fiber 3 procent av klagomålen, i Östhammar är det nästan 13 procent.

– Idag är det viktigt för människor att ha tillgång till ett fungerande och stabilt internet och det är förståeligt att man klagar när företag inte levererar det man förväntat sig, säger Kristina Westling.

De som hör av sig till Konsument Uppsala har ofta själva tagit del av information på nätet om reklamation, men vill veta vad som gäller i just deras fall. I vissa fall räcker det att tala om hur de ska gå vidare, i andra fall hjälper rådgivarna till med hur man ska skriva när man kontaktar företaget.

__________________________________
Avsändare: Konsument Uppsala
__________________________________


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.