Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
I studien fick ledningen på fjorton skolor, från Uppsala i norr till Malmö i söder, välja ut totalt 65 elever till studien. Studien följde elevernas utveckling kring grundläggande kunskaper som att läsa, skriva och räkna, men också elevernas livskvalitet, aktiviteter med hunden och hundföraren samt hundens beteende dokumenterades.
33 elever fick träffa en social tjänstehund tillsammans med en hundförare, under en halvtimme av skoldagen två gånger i veckan under tio veckor. En kontrollgrupp med 32 elever fick istället träffa en speciallärare. Och resultaten i studien är positiva.
· I elevgruppen som fick träffa ett hundteam deltog alla utom en elev från början; medan en fjärdedel av eleverna i kontrollgruppen inte deltog alls. Fler träffar genomfördes med hundteamen (19) än med speciallärare (14).
· Bland elever som träffade hundteamet sjönk frånvaron från 42 procent före till 36 procent efter insatsen. I kontrollgruppen sjönk frånvaron från 35 till 31 procent.
· 69 procent av elever med hundinsats uppnådde godkänt i svenska efter insatsen jämfört med 53 procent före insatsen, medan ingen sådan förbättring skedde för elever med kontrollinsats.
Både i hundgruppen och i kontrollgruppen uppnådde fler elever godkänt i matematik efter insatsen. I båda grupper visade också en barnhälsoenkät att eleverna upplevde en något ökad livskvalitet under insatserna.
– Även kontrollgruppen fick positiva resultat, men där hoppade en del av eleverna av. Så medan vissa speciallärare väntade förgäves, berättade hundförarna om elever som entusiastiskt stod och väntade på besöken. Sannolikt lockade och motiverade hundarna eleverna på ett annat sätt än om de ”bara” fick träffa en speciallärare, säger Lena Lidfors, professor i etologi vid SLU, som lett studien.
Upphandlingsunderlag för att stötta kommuner
Utöver på skolor finns idag sociala tjänstehundar också på exempelvis äldreboenden, sjukhus och inom LSS-verksamheter. Men dessa hundteam är ännu få, och många kommuner hindras av att regelverk, riktlinjer och rutiner saknas. Som en hjälp på vägen har studien därför tagit fram ett upphandlingsformulär för hundteam som intresserade kommuner och skolor kan använda kostnadsfritt. Upphandlingsformuläret preciserar krav på erfarenhet, timersättning och hur insatserna ska kunna utvärderas.
– Vi hoppas att detta underlag ska förenkla för många skolor och kommuner, så att de kan testa sociala tjänstehundar. För vi ser att många är intresserade, men de vet inte hur de ska påbörja processen, säger Lena Lidfors.
•
Extern skribent: Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)