Läslistorna ska vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer skönlitteratur för sin undervisning och kommer vara frivilliga att använda. Under måndagen överlämnades läslistorna till regeringen i samband med en pressträff.
– Vi vill öka läsningen bland barn och unga. Att kunna läsa och förstå texter är grundläggande för att vara delaktig i samhället. Förskollärare och lärare har ett väldigt viktigt uppdrag i att väcka intresse för läsning och i att få barn och unga att läsa mer. Vi hoppas att läslistorna ska vara ett stöd i det arbetet, säger Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.
Läslistorna innehåller totalt över 250 förslag på allt från bilderböcker till romaner, noveller och poesi som kan användas i undervisningen i förskolan eller skolan. Listorna är uppdelade efter skolform men flera av verken kan med fördel även användas över skolformsgränserna, samt över gränserna för olika åldrar och stadier. Läslistorna innehåller förslag på både klassiker och nutida skönlitteratur som är skriven på svenska eller som finns i svensk översättning.
– Berättelser som berör kan förändra oss på djupet, öka vår förståelse för oss själva och världen. Därför är det viktigt att alla får möjlighet att upptäcka litteratur och läsande. Det är värdefullt att läslistorna innehåller verk som lyfter erfarenheter från olika tider och delar av världen, såväl som livet i Sverige, säger Kajsa Ravin, generaldirektör för Kulturrådet.
Listorna har tagits fram med bred förankring
Läslistorna har tagits fram av Skolverket och Kulturrådet samt en fristående referensgrupp som består av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap. Förslag från förskollärare, lärare i svenska och svenska som andraspråk samt skolbibliotekarier har samlats in och beaktats. Kunskap har även hämtats in från Läsrådet som är ett rådgivande organ under Kulturrådet. Läslistorna kommer finnas tillgängliga på skolverket.se. De kommer att utökas och revideras efter behov.
– Läslistorna innehåller litteratur som vi tror kan stanna kvar hos barn och unga efter läsningen. Om vi vill att barn ska bli läsare behöver litteraturen väcka tankar och känslor, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket och samordnare av uppdraget.
Exempel på boktitlar på respektive läslista:
Förskolan
En fe på badhuset – Baek Heena
Gittan och gråvargarna – Pija Lindenbaum
Räven och mullvaden. En spökhistoria – Cecilia Heikkilä
Vem kommer på kalas? – Sara Gimbergsson
Året runt – Jockum Nordström
Lågstadiet
Alla går iväg – Eva Lindström
Jordgubbsbarnen – Sara Olausson
Rymlingarna – Ulf Stark
Sagan om det röda äpplet – Jan Lööf
Under ett rabarberblad: verser för människor och djur – Lena Sjöberg
Mellanstadiet
Boken om allting – Guus Kuijer
Comedy Queen – Jenny Jägerfeld
Jefferson – Jean-Claude Mourlevat
Ronja Rövardotter – Astrid Lindgren
Vitsippor och pissråttor – Oskar Kroon
Högstadiet
Brun flicka drömmer – Jacqueline Woodson
En studie i rött – Arthur Conan Doyle
Himlabrand – Moa Backe Åstot
Möss och människor – John Steinbeck
Yani – Nora Khalil
Gymnasieskolan
Bror – Alex Khourie
Doktor Glas – Hjalmar Söderberg
Göra sig kvitt Eddy Bellegueule – Édouard Louis
Kvinnor och äppelträd – Moa Martinsson
Missat samtal – Nora Dåsnes
Ta del av de fullständiga läslistorna på skolverket.se
•
Extern skribent: Skolverket | 2024-12-02