SKOLA —
Skolnära stöd ska motverka problematisk skolfrånvaro

BARN OCH UNGA
Att bryta långvarig skolfrånvaro är en av de viktigaste insatserna för att alla elever ska klara sig i skolan och kunna gå ut med godkända betyg.

Nu organiserar kommunen om arbetet mot problematisk skolfrånvaro så att stödet kan sättas in tidigare och bli mer effektivt. Samtidigt skjuter utbildningsnämnden till extra pengar för att utöka och förstärka organisationen.

Sedan flera år har det centralt i utbildningsförvaltningen funnits ett team med närvarokoordinatorer som utgör stöd för skolornas arbete för att få tillbaka elever med hög frånvaro till undervisningen. Efter en omfattande utvärdering har utbildningsnämnden beslutat att organisera om verksamheten så att delar av stödet flyttar närmare skolorna och kan sättas in tidigare. Samtidigt skjuts mer resurser till för att stödet ska öka.

– Att få tillbaka en elev till skolbänken är helt avgörande. För att detta ska ske snabbare ökar vi stödet och flyttar det närmare eleverna och skolorna, säger Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Elevnära team för grundskolan

Inom avdelning för kommunal grundskola inrättas ett team för tidigt elevnära stöd vid problematisk skolfrånvaro. Teamet ska bestå av fem personer och kommer vara organiserat direkt hos grundskolans ledning. Det ska ge bättre möjlighet att arbeta behovsanpassat, agera snabbare och på effektivare sätt kunna rikta insatserna där de behövs som mest.

Fristående grundskolor ansvarar själva för hur arbetet organiseras i den egna verksamheten och får motsvarande pengar i grundbeloppet som betalas ut till alla skolor.

Skolplikt

Inom grundskolan råder skolplikt och kommunen måste enligt skollagen bevaka att alla barn som bor i kommunen går i skola. Den funktion på utbildningsförvaltningen som idag arbetar med skolplikt utökas med två tjänster för att sköta det lagstadgade uppdraget och vid behov samordna insatser med andra aktörer.

Stöd för att förebygga avhopp från gymnasiet

Den enhet inom Barn- och elevhälsan som arbetar med individnära insatser i de högre åldrarna förstärks med en tjänst. Det innebär en förstärkning av samarbetet mellan gymnasieskolor, det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) och antagningen till introduktionsprogram.

Funktionen ska ha ett tätt samarbete med kommunala och fristående gymnasieskolor för att på ett tidigt stadium kunna fånga upp elever i problematisk skolfrånvaro. Även elever där gymnasieskolan får signaler om att eleven funderar över att hoppa av ska snabbt få stöd av resursen.

Smidig övergång till ny organisation

De elever som idag har en pågående kontakt med närvarokoordinator kommer att bibehålla den. Både skolor och centrala funktioner i utbildningsförvaltningen kommer att säkerställa att övergången till den nya organisationen sker så sömlöst som möjligt.

____________

Extern skribent: Uppsala kommun

 

 

 

 

 

Fler nyheter

UPPSALA —
Avsiktsför-
klaring om nytt centrum mot hedersvåld

POLISEN:
Så kan den digitala rekryteringen av barn och unga till kriminalitet gå till

SAMHÄLLE —
Lika vanligt bland flickor som pojkar att ha varit delaktiga i brott

DJUR & NATUR —
Hon prisas för sitt arbete om djuretik

SKOLA —
Skolnära stöd ska motverka problematisk skolfrånvaro

F&V —
Studie av AI-bilder: Tonåringar blir alltid lika vackra, lyckliga och framgångsrika