Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
– För att ge varje elev en rättvis chans måste skolan agera snabbt och effektivt med stödinsatser. Tyvärr visar vår rapport ”Skolan går inte i repris” att stödet uteblir, trots att lärarna anser att eleverna behöver det. Konsekvenserna blir förödande för alla elever, och lärarna i sin tur upplever samvetsstress och hög arbetsbelastning vilket leder till att många överväger att lämna yrket, säger Åsa Fahlén från Sveriges Lärare.
Rapporten från Sveriges Lärare visar att i de lägre årskurserna är det hela 60 procent av eleverna som inte får det stöd de behöver för att kunna följa med i undervisningen. Situationen ser inte mycket bättre ut för de äldre eleverna. Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
– Det är hög tid att regeringen och huvudmännen inser allvaret i situationen och vidtar omedelbara åtgärder. Vi kan inte låta våra lärare och elever bära bördan av en underfinansierad skola längre. Det är en investering i våra barns framtid och i hela samhällets välfärd, fortsätter Fahlén.
Sammantaget pekar rapporten ”Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd” på ett skriande behov av att omedelbart adressera och förbättra det nödvändiga stödet till eleverna i den svenska skolan.
Kort om rapporten:
- Stort behov av stöd: Hälften av eleverna i mellanstadiet och nästan lika många i övriga grund- och gymnasieskolan är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd.
- Otillräckligt stöd: 60 procent av elever i lågstadiet och ungefär hälften av eleverna i övriga grundskolan får inte det stöd de behöver.
- Lärarna har för många elever med behov av stöd utifrån de förutsättningar de har, vilket leder till samvetsstress och att många överväger att lämna yrket.
- Läsa-skriva-räkna-garantins bristande effekt: Trots garantins syfte får en låg andel elever i förskoleklass och lågstadiet det stöd de behöver.
Sveriges Lärare kräver följande:
- Omedelbar investering på 22 miljarder kronor och en långsiktig förändring av finansieringssystemet, där staten tar över finansieringsansvaret från kommunerna.
- Reglering av kvalitetsfaktorer som undervisningstid, bemanning och klasstorlek.
- Översyn av reglerna kring extra anpassningar och särskilt stöd, där lärarnas bedömningar ska vara styrande.
- Säkerställande av tillgänglig och omfattande stödundervisning.
- Snabba insatser för elever i behov av särskilt stöd och en väl utbyggd elevhälsa.
- Tillgång till stödpersonal i förskolan och fritidshem.
•
Extern skribent: Sveriges Lärare