Redaktör’n Peder Strandh gästar P4 Upplands radioprogram Förmiddag

• MEDIA • Gräsrotsmedia | P4 Uppland Sveriges Radio / Peder ”redaktör’n” Strandh / Uppsalamagasinet Luthagsnytt 

>>
I morgon, tisdagen den 12 november, kommer Uppsalamagasinet Luthagsnytts chefredaktör Peder ”redaktör’n” Strandh att delta i ett samtal i Sveriges Radio P4 Upplands program ”Förmiddag”.

Tisdagens samtal kommer att ledas av radiojournalisten Maria Freeney och är (bl.a.) tänkt att kretsa kring de små mediehusens förutsättningar och tillvaro.

– Ämnet är särdeles angeläget att lyfta just i Uppsala, menar Peder Strandh som välkomnar initiativet från P4 Uppland. Inte minst när det kommer till en sådan sak som finansieringen. I vår stads dagstidning Unt, med sin finansiella rötter vid Bråvikens strand, kan den som har råd med en prenumeration eller tar sig till ett bibliotek dagligen läsa allt det som vår kommun vill informera om. Det är bra även om det utrymmet knappast är gratis för skattebetalarna, konstaterar han.

Som jämförelse nämner han sedan, som ett exempel, att Uppsala kommun har betalat för annonsutrymme en enda gång i det som han ömsom kallar ”det folkligaste magasinet” och ömsom skämtsamt för ”gräsrotsblaskan” UM Luthagsnytt.

– Ja, då handlade det om den då så kontroversiella Tionde skorstenen som skulle resas i Tegnérparken, säger han och skrattar till vid minnet. I kommunhusets kultursoffor var de sannolikt väldigt nervösa då det begav sig! Sannolikt kände de att luthagsbornas motstånd mot skorstenen riskerade att bli ännu starkare … Så de landade till slut i att ”det är lika bra att lägga en slant på en annons i UM Luthagsnytt så att man verkligen når ner till stadsdelens gräsrötter”, misstänker Peder Strandh.

Verkligheten
Finansieringen är idag ett mer eller mindre konstant orosmoment för mediebranschen i stort och de mindre redaktionerna i synnerhet. Magasinet Luthagsnytt finansieras till exempel uteslutande med annonsintäkter. Så när en stor aktör likt t.ex. Uppsala kommun, som rimligen skulle ha nytta av att nå ut till magasinets läsare, ändå väljer att ignorera dem genom att slentrianmässigt välja bort annonsering i magasinet (Tionde skorstenen undantagen) så är det olyckligt.
– Jag tycker mig ana att en konsekvens riskerar att blir ett ökat känslomässigt glapp, ett upplevt avstånd, mellan vanligt folk och de beslutsfattare som huserar i t.ex. kommunens och Region Uppsalas korridorer, resonerar Peder Strandh och tillägger: Folk läser UM Luthagsnytt mer flitigt än många tycks inse. Det är ett magasin som vill komma alla ”små grästuvor” närmre, dessa tuvor som emellanåt får nog och då kan välta väldigt stora lass.

I morgondagens direktsändning i P4 Uppland är det naturligtvis Maria Freeney som sätter agendan. Exakt vad samtalet kommer att handla om är således först och främst upp till henne.

– Ja, då är det Mrs Freeney som för och jag som följer ”i dansen”. Men nog ska jag se till att få mitt ord med i leken ändå, skrattar Peder Strandh. <<

_______________________________________
Signerat Torsten A. | redaktion@luthagsnytt.se

Fler nyheter

SCENKOLL —
Hela Sveriges Pia

KLIMAT & MILJÖ —
Uppsala kommun får fyra miljoner kronor för att växla upp för klimatet

KONSUMENT —
”Butiken på hörnet” säljer förbjudna varor

KULTUR —
På Uppsala konstmuseum våren 2025

UMLN —
Vinternumret är nu ute i våra ställ

UPPSALA —
Stadsdels- och bygderåd bidrar med mer lokal kunskap i planeringen