Helena Proos, regionråd (S) kommenterar haveri med offentliga patientsamtal

Artikelförfattare: Socialdemokraterna i Uppsala län >>

Tidningen Computer Sweden rapporterade igår (den 18 februari) om ett av de största haverierna någonsin när det kommer till svensk patientsäkerhet och personlig integritet.

På en öppen webbserver, helt utan lösenordsskydd eller annan säkerhet, har tidningen hittat 2,7 miljoner inspelade samtal till rådgivningsnumret 1177. I dagens Upsala Nya Tidning rapporteras det att även boende i Uppsala län är drabbade.

– Det är otroligt upprörande att läsa om denna vårdslösa hantering av personlig information. Som invånare i Uppsala län är jag djupt oroad över hur de här uppgifterna har kunnat röjas på det här sättet och vilka följder det har kunnat få. De ansvariga måste gå till botten med det här och svara på i vilken utsträckning de boende i Uppsala län har drabbats, säger Helena Proos, oppositionsråd (S).

Region Uppsala driver sedan 2017 Vårdguiden 1177 i egen regi, tidigare sköttes verksamheten av ett privat företag.

– Det här visar med all tydlighet hur fel det kan gå när vi inte har kontroll över samhällsviktig information och infrastruktur. För oss är det självklart att det 1177 är en sådan samhällsviktig funktion och vi vill även att även andra kritiska system ska drivas offentligt, avslutar Helena Proos.

Socialdemokraterna i Region Uppsala kommer med anledning av de uppseendeväckande uppgifterna väcka ett initiativ på nästkommande regionstyrelse om att snarast utreda hur datahaveriet har drabbat boende i Uppsala län.

// Artikelförfattare: Socialdemokraterna i Uppsala län

Fler nyheter

KLIMAT & MILJÖ —
Miljardbelopp investeras i grön omställning i Uppsala län

SAMHÄLLE —
De tar över färdtjänst från Uppsala kommun

VARNING —
Bedragare utger sig för att ringa från Region Uppsala

SCENKOLL —
”Dagens” en underhållande lunchföre-
ställning

CITY —
Innovativ kamerateknik testas i Frodeparken

MUSIK —
Jultoner fyller UKK