KULTUR
>>
(Bildspecialen i slutet av artikeln, längst ner)
Det är alltid populärt att besöka skulptören Carl Milles hem, Millesgården, på Lidingö. Men sällan har nog museet attraherat så många besökare som de gjort – och alltjämt gör – med den senaste utställningen William Morris – mer än blommiga tapeter. Sedan utställningens start den 15 september visas den till och med den 3 februari. Det innebär att Du har ytterligare några veckor på dig att ta del av den orgie till naturhyllning som utställningen är.
Okej, det är lika bra att jag erkänner det här och nu: Jag har alltid haft ett särskilt gott öga till Arts and crafts-rörelsen i stort, och då i synnerhet dess ledargestalt William Morris. För hur kan man inte intressera sig för en 1800-talsman som William Morris?
1834 föddes han in i Londons överklass men reagerade snart mot samhällets orättvisor. Likt en halfpipe-åkare inom skateboard gled han med tiden över – via liberalism – till socialism, hängde med Karl Marx radarpartner Friedrich Engels och engagerade sig politiskt. Morris hade initialt tänkt att studera till präst men ångrade sig och valde istället att satsa på arkitekturstudier. Inom arkitekturen var det främst konsthantverket och formgivningen som fångade hans intresse och konstnärssjäl. Han var med och grundade det prerafaelitiska brödraskapet (Pre-Raphaelite Brotherhood, länk på engelska, reds anm) vilka tog avstånd från den torftiga industriella produktionen av konstföremål och arkitektur och ville se en återgång till mer traditionellt konsthantverk och upphöjde hantverkare till status av konstnärer.
Det William Morris kom att bli mest känd för (därav titeln på Millesgårdens utställning) var kanske sina blommiga tapeter. Men William Morris är så mycket mer än dessa sagolikt vackert blommiga tapeter, något Millesgården har för avsikt att påminna oss om. Han startade tillsammans med likasinnade vänner ett företag som under åren kom att ändra namn ett flertal gånger, beroende på vilka som kom in i och lämnade företaget. Därför torde Morris & Company kunna gälla som ett fungerande samlingsnamn för hans firmas olika konstellationer.
Vad kan du som betraktare då förvänta dig av William Morris på Millesgården? Vid sidan om ett stort antal vackra tapeter väntar också kakel, vävnader, presentationer av trycktekniker, möbler etc. Men kanske är det framförallt den smart upplagda berättelsen om Moriss utveckling som privatperson, hans tilltagande samhällsengagemang och krafterna som drev hans och den övriga Arts and Crafts-rörelsens estetik framåt. Fram mot något som gör den tidlös och får den att tilltala människor runt om i världen lika mycket idag som när den debuterade för över etthundra år sedan. Gränslös njutning, men också moralisk utmaning, det är vad som väntar dig.
_________________________________________
Signerat Peder L.G. Strandh, Redaktör’n
redaktion@luthagsnytt.se