(UA STADSMISSION / MATCENTRALEN / INSAMLING / JULKAMPANJ)
>>
På torsdag 22 november startar Uppsala Stadsmissions julkampanj. Med uppmaningen ”Hjälp oss fylla kylen hos Uppsalas mest utsatta familjer!” hoppas Uppsala Stadsmission att fler ekonomiskt utsatta människor i Uppsala får möjlighet till en bättre jul.
Julen står för dörren och för de flesta av oss står mat och gemenskap i fokus. För en allt större människoskara runt oss är dock tanken på jullov och helgledigheter betydligt mindre glädjefylld.
För drygt en månad sedan släppte Sveriges Stadsmissioner Fattigdomsrapporten för 2018. Den visar bland annat att över hälften av våra insatser (56 procent) går till människor som redan får ekonomiskt stöd från de allmänna välfärdssystemen. Bland dem som får detta stöd men ofta ändå faller mellan stolarna finns de så kallade ”working poor” – d.v.s. människor som, trots att de arbetar, ändå inte har tillräckligt god ekonomi för att klara vardagen. Dessa ekonomiskt utsatta medborgare blir allt fler i hela Sverige och Uppsala utgör inget undantag.
För familjer i fattigdom är julen, med alla dess traditionsfyllda krav, ofta den värsta tiden på året. De här familjerna har inte bara svårt att klara av basala behov som att betala hyran eller köpa vinterkläder. De har ofta inte ens råd att äta sig mätta.
I vår julkampanj, som pågår mellan 22 november och 31 december, vill Uppsala Stadsmission uppmuntra allmänheten att hjälpa just de människor och familjer som behöver det mest. Genom kampanjbudskapet ”Bidra till att hjälpa andra i jul. Hjälp oss fylla kylen oss hos Uppsalas mest utsatta familjer!” vill vi få Uppsala att höja blicken och se det alltmer utbredda problemet – men också peka på lösningarna; då vi alla kan vara med och bidra till att hjälpa dem som hjälper.
Inom Uppsala Stadsmissions olika verksamheter, som sedan många år tillbaka bidrar med stöd, värme, gemenskap och mat till ekonomiskt och socialt utsatta människor och människor i hemlöshet, kan man skönja en tydlig trend.
– Vi kan bekräfta att allt fler av de personer vi möter har en nära familjekoppling. Den allmänna uppfattningen om att det är just enskilda individer i utsatthet som söker vår hjälp stämmer alltså inte riktigt. Vi ser exempelvis en tydlig ökning i antalet ekonomiskt utsatta människor med familj som vill prenumerera på den matkasse vi erbjuder genom vår verksamhet Matcentralen, berättar Ewa Johansson, Kommunikations- och insamlingsansvarig vid Uppsala Stadsmission.
För att uppmärksamma Uppsala på hur viktigt det är att vi alla tar ett gemensamt ansvar för att hjälpa, genomför Uppsala Stadsmission den 22 november från kl 07:00 en gerilla PR-kampanj på gågatan invid S:t Pers gallerian. Uppsalaborna kommer där att mötas av tomma kylskåp som vi ber dem om hjälp att fylla – där man genom olika gåvobelopp kan vara med och ge sitt bidrag. Aktiviteten på gågatan markerar även starten på Uppsala Stadsmissions större julkampanj, där vi fram till 31 december i olika media uppmanar allmänheten om att bidra till vår julinsamling.
– Min förhoppning är att vi i Uppsala nu alla gemensamt gör en insats och ser till att sprida julglädjen till fler genom att stödja de barn och vuxna som behöver det allra mest, säger Ewa Johansson.
_________________________
Signerat Uppsala Stadsmission
_________________________