(UPPSALA STADSMISSION / DESIGNPRIS / HANNES ÅSTRÖM / PÅSHÅLLAREN APERIO)
>>
För fjärde året har Uppsala Stadsmission arrangerat Designpriset för att ge nya formgivare möjlighet att få ut sina idéer på marknaden. Årets Designpris tilldelas formgivare Hannes Åström med påshållaren Aperio. Utmärkelsen innebär att Aperio kommer att produceras hos Hantverksslussen, vilket skapar fler arbetstillfällen för människor i utsatthet.
– Jag är mycket glad över de bidrag som kommit in i år. Vad vi tillverkar på Hantverksslussen påverkar vårt sociala arbete i verksamheten och möjligheten att skapa fler jobb i Uppsala. Att vi dessutom bidrar till designsverige med ny svensk form gör att vi alla, både medarbetare och arbetstränande, känner oss stolta. Jag ser framemot ett samarbete med Hannes och är övertygad om att vi tillsammans kan bidra till en mer mänskligt Uppsala, säger Dirk Kehr föreståndare på Uppsala Stadsmissions sociala företag Hantverksslussen.
Designpriset går ut på att formge och tillverka ett bruksföremål i trä, textil eller återvunnet material med en funktionell och samtida formgivning. Samtliga bidrag bedöms utifrån kriterier som designnivå, hantverkskänsla, material och tillverkning, av Designprisets jury som består av representanter från Uppsala Stadsmission, Designtorget, Malmstenbutiken, tidningen Rum Design och formgivaren Eva Schildt.
Årets vinnande produkt, påshållaren Aperio, är tillverkad i ask och tänkt att användas som en papperskorg ihop med någon tjusig påse, som källsortering eller för att hålla ihop matkassen medan den plockas ur. Aperio passar till vanliga papperspåsar i matbutiken och till mindre påsar.
– Det känns kul och spännande att få ut en första produkt på marknaden! Jag tror och hoppas att det kommer att leda till flera. Att framtagningen av produkten görs i arbetsrehabiliterande verksamhet tycker jag är värdefullt, säger årets vinnare Hannes Åström.
Aperio har redan nu börjat produceras i Stadsmissionens verksamhet Hantverksslussen för att sedan säljas i butik på Designtorget och Malmstensbutiken. Genom att formgivaren får ut sin produkt på marknaden, med två betydelsefulla återförsäljare, får vinnaren en viktig plattform att synas på.
__________________________
Avsändare Uppsala Stadsmission
__________________________