(SOCIALA MEDIER OCH DIGITALA PLATTFORMAR)
—
Nu vill EU-kommissionen stoppa sociala mediers och digitala plattformars möjlighet att tjäna pengar på desinformation. I en ny rapport föreslår man tio principer eller som man kallar dem ”etiska regler”.
– Nu har gruppen tagit fram både en stomme till ett regelverk och en process för att sätta det i verket, säger Hanna Stjärne, SVT:s vd, i ett pressmeddelande.
Det handlar om EU-kommissionens grupp som jobbar mot desinformation. De föreslår nu gemensamma etiska regler för hur man ska hantera desinformation på internet och arbetet inleddes i januari, av expertgruppen ”High level group on fake news”. idag, måndag 12 mars, släpptes rapporten.
– Det behövs etiska riktlinjer även för de internationella digitala plattformsföretagen. Medieföretag i Sverige har sedan länge etiska riktlinjer som följs upp öppet och transparent, meddelar Hanna Stjärne i ett pressmeddelande.
Hon är en av 39 deltagare från hela Europa som varit med i arbetet.
– Något liknande offentligt etiskt regelverk finns inte för de internationella plattformsföretagen och nu har gruppen tagit fram både en stomme till ett regelverk och en process för att sätta det i verket, säger hon vidare i pressmeddelandet.
Utöver Hanna Stjärne består gruppen också av experter inom forskning, frivilligorganisationer, journalistik, och sociala medier-plattformarna Facebook, Google och Twitter. Wikimedia, Mozilla och Firefox. Dessutom finns ett flertal universitet med.
Under den gångna veckan har sociala medier-jättar fått hård kritik för att hatiskt och rasistiskt material dyker upp genom söktjänsten. Bland annat har det handlat om en lista där svenska judar hängs ut med namn och bild.
Tidningarna Expressen och DN:s granskning av Google och dess dotterbolag Youtube har lett till att it-giganterna nu backar genom att bl.a. stänga ner konton på Youtube samt rensa bort resultat från söktjänsten.
I den nypublicerade rapporten listas tio principer om en process för ”etiska regler” upp. I rapporten menar man att de internationella digitala plattformsföretagen ska vara ”mer transparenta vad gäller användardata och hur deras algoritmer fungerar”.
Förslag som syftar till att begränsa deras möjligheter att tjäna pengar på desinformation finns också med. ”Plattformarna bör även förbättra synligheten och tillgängligheten för nyheter från avsändare med stor trovärdighet”, framgår i pressmeddelandet.
– I samtalen i gruppen har det varit tydligt att betydelsen av journalistik och av trovärdiga oberoende medier ökar, inte minst i ljuset av spridningen av desinformation på nätet. De påverkanskampanjer som har synts i valrörelserna i flera europeiska länder har också diskuterats och inför valet i Sverige i höst kommer tillgången till trovärdiga nyheter digitalt att vara en nyckelfråga, säger SVT:s VD Hanna Stjärne i pressmeddelandet.