Cybersäkerhetsföretag NordVPN publicerar en färsk undersökning som visar en ökning av antalet personer som besöker falska butiker. Undersökningen visar en 35-procentig ökning av konsumenter som försökt besöka en falsk butik i oktober jämfört med september, vilket är en tydlig indikation om att antalet bluffbutiker ökar inför Black Friday och Cyber Monday.
– Inför stora säljperioder som Black Friday och Cyber Monday bygger kriminella upp falska butiker för att samla in betalkortsuppgifter och personlig information. Ibland kan det även leda till direkta ekonomiska förluster, där kunder betalar för en produkt som aldrig levereras eller att de istället får en utskriven bild på varor de köpt, säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN.
Cybersäkerhetsexperter varnar för att den ökande vågen av professionellt skapade webbplatser kan lura ännu fler människor att avslöja sina personuppgifter, eller falla för en bluff genom att betala för en icke-existerande produkt. Vissa av webbplatserna är utvecklade för att se ut som helt nya butiker och andra försöker istället lura människor genom att efterlikna redan etablerade varumärken.
För att göra en bluffbutik mer trovärdig kan brottslingar använda välkända typografitrick, som att ersätta ”Amazon” med snarlika ”Arnazon” i en URL. Ofta försöker de även imitera produktvarumärken, där ytterligare ett exempel är att använda en domän där ”Nike” ersatts av ”N1ke”. Individer bakom dessa sajter använder också flitigt URL-förkortare, som döljer misstänkta domän i webbadresser.
– Den kanske viktigaste saken att ha i åtanke är att om erbjudandet ser för bra ut för att vara sant, så kan det mycket väl vara fallet. Likaså finns en förhöjd risk att bli lurad om det krävs att du lämnar ifrån dig mycket information för att få ta del av ett erbjudande. Var också uppmärksam på de små detaljerna i butiken – dålig grammatik, bilder av låg kvalitet eller trasiga länkar – är vanliga tecken på en oseriös aktör, fortsätter Warmenhoven.
Hur man skyddar sig mot bedrägerier i näthandeln
Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN, utvecklar och ger fem handfasta tips för att skydda sig mot bluffbutiker och att handla säkert på nätet:
- Leta efter kontaktinformation. Seriösa aktörer är transparenta med kontaktuppgifter och information om företaget, som fysisk adress, telefonnummer, öppettider, juridiska namn, organisationsnummer, köpvillkor, garanti och support, samt tillgängliga betalningsmetoder.
- Granska sekretesspolicy och villkor. Se till att webbplatsen har en tydlig sekretesspolicy och villkor för returer, återbetalning och frakt.
- Undvik ovanliga betalningsmetoder. Var vaksam om en webbplats insisterar på eller enbart har ovanliga betalningsmetoder som banköverföringar, presentkort eller kryptovalutor. Bedragare föredrar dessa metoder eftersom de är svårare att spåra.
- Undersök återförsäljaren. Gör en snabb sökning på återförsäljarens namn på nätet för att ta del av andras erfarenheter. Är det en oseriös aktör bakom blir det ofta snabbt tydligt av de omdömen och diskussioner som dyker upp i sökresultaten.
- Använd verktyg för cybersäkerhet och integritet. Samtidigt som landskapet med digitala hot förändras snabbt utvecklas teknikföretags säkerhetsverktyg, som (till exempel red) NordVPN:s Threat Protection Pro™ för att skydda användare från olika hot.
Metodik
Från den 1 september till 31 oktober samlade NordVPN in data om NordVPN:s Threat Protection Pro™-användares besök i falska butiker. Den insamlade datan visade att verktyget mot nätfiske och bedrägerier blockerade 9,9 miljoner försök att besöka falska butiker i september. Antalet nådde 13,4 miljoner i oktober. All data samlades in i enlighet med företagets åtagande gentemot kunderna.
•
Extern skribent: NordVPN