– Vi gör ungdomsmottagningarna mer tillgängliga för unga i hela länet genom att öppna en chatt på 1177. Nu kommer ungdomarna enkelt få hjälp, oavsett var de bor eller vilka utmaningar de har. Det här är ett viktigt steg för att nå de som annars kanske inte skulle söka hjälp, säger Vivianne Macdisi (S), vårdstyrelsens ordförande i Region Uppsala.
Ungdomarna kan påbörja sitt ärende när som helst under dygnets alla timmar och veckans alla dagar. De kommer att få svar och möjlighet att chatta helgfria vardagar mellan 8 och 16. Vid mer brådskande ärenden ska de ringa 1177. Vilket är samma princip som för de fysiska ungdomsmottagningarna.
– Det här göra vår verksamhet mer rättvist tillgänglig för alla ungdomar i länet. Det finns många ungdomar som bor långt från en ungdomsmottagning. Via chatten i 1177 direkt kan vi i många fall erbjuda ett besök som motsvarar ett fysiskt besök, utan att ungdomen behöver åka någonstans. Vi vet även att det finns många som föredrar att framföra sina frågor skriftligt. Vissa saker kan kännas jobbiga att ta upp vid ett fysiskt möte, eller via telefon, säger Sofia Carlberg, verksamhetsutvecklare för ungdomsmottagningarna.
I och med att tjänsten är integrerad i 1177 direkt finns chattarna kvar och kan läsas i efterhand, om ungdomen glömmer vad som sagts.
Chatt med ungdomsmottagningen via 1177 direkt är öppen för personer 13–22 år. Via chatten kan man bland annat få hjälp med:
- Rådgivning.
- Boka tid till barnmorska, läkare och kurator.
- Viss receptförskrivning.
________
•
Extern skribent: Region Uppsala