BARN & UNGA —
Bris lanserar ny hemsida – skapad av barn, för barn

| STÖD & TRYGGHET |
Med hjälp av närmare hundra barn har Bris tagit fram en hemsida som bättre möter barns behov och användarmönster. Målet är att fler barn ska hitta stöd som passar dem.

Varje dag besöker barn Bris hemsida för att få hjälp med olika problem. Allt från att prata med en kurator eller att läsa tips och råd kring saker som känns svårt. Hemsidan kan vara det första mötet med ett barn som söker hjälp och är en del av Bris arbete för att tillgodose barns rätt till stöd. Den är en viktig ingång till den nationella stödlinjen för barn och vägleder barn till kontakt med Bris kuratorer. Sedan 2023 har Bris arbetat med att utveckla hemsidan för att bättre möta barns behov och göra det enklare för barn att hitta det stöd som passar dem.

– Nyckeln i arbetet är att vi utgått från barns rättigheter till delaktighet och involverat barn i flera delar av arbetet. Genom deras experthjälp har vi fått helt andra insikter om hur sidan ska se ut och vilka funktioner som behövs. Det har helt vänt upp och ner på praxis, säger Malin Tano, webbansvarig på Bris.

För att kunna ta in barns perspektiv i utvecklingen av hemsidan användes Bris metod ”Expertgrupp barn”. Nästan 100 barn har involverats i arbetet. Genom digitala enkäter och fysiska workshops har Bris med barns hjälp kunnat bygga en hemsida som bättre passar deras behov och användarmönster. Precis som många hemsidor är nya bris.se i första hand byggd för att användas på mobiltelefon och många funktioner har fått anpassats utifrån det som expertgrupperna kom fram till.

– Det bästa exemplet är ju helt klart tummen. Många barn sitter med stora mobilskärmar och då når de helt enkelt inte upp att klicka på menyn i övre hörnen. Så ser det ju ut på många andra hemsidor, men vi vill att det ska gå så smidigt som möjligt för barn att hitta på vår hemsida – så vi satte den längst ner, säger Nathalie Rudbeck, webbredaktör på Bris.

Nu lanseras den nya hemsidan och en stor skillnad är en tydligare uppdelning mellan barn- och vuxeninnehåll. Barn kommer in direkt till de sidor som riktar sig till dem för att göra det lättare för barn att hitta stöd och hjälp. Förutom att vara byggd utifrån mobilvy är den nya hemsidan även mer anpassad för ett skrollbeteende som skiljer sig från vuxnas – innehållet ska inte ta slut. För att ytterligare underlätta för barn att hitta stödet har en fast knapp införts med rubriken ”Prata med oss” som gör det lättare för barn att hitta till stödet från kuratorerna, oavsett var de är på hemsidan. Förutom flera nya funktioner så har den nya hemsidan mer färgglad och lekfull design. Ett tydligt önskemål från barnen som medverkat i expertgrupperna.

Extern skribent: BRIS (Barnens rätt i samhället) | 2024-07-05

 

 

 

Fler nyheter

SCENKOLL —
Hela Sveriges Pia

KLIMAT & MILJÖ —
Uppsala kommun får fyra miljoner kronor för att växla upp för klimatet

KONSUMENT —
”Butiken på hörnet” säljer förbjudna varor

KULTUR —
På Uppsala konstmuseum våren 2025

UMLN —
Vinternumret är nu ute i våra ställ

UPPSALA —
Stadsdels- och bygderåd bidrar med mer lokal kunskap i planeringen