HAN & HON —
Män vill gå på museum med sin partner – men kvinnor vill helst gå med sina vänner

| MUSEALT |
Sommaren är här och det är högsäsong på museerna i Sverige.

Enligt en ny undersökning om svenskarnas intresse för museibesök vill en majoritet av svenskarna besöka nya sorters museer och fler museer runtom i landet. Dessutom visar det sig att män helst vill besöka museum med sina partners medan kvinnor väljer att gå med sina vänner.

På uppdrag av Sveriges Museer har Verian (tidigare Sifo) undersökt svenska allmänhetens intresse för att besöka museer. Intresset är stort, och en majoritet vill besöka fler museer än vad de gör idag, samt besöka museum i andra delar av landet eller nya sorters museum. 49% av personerna i åldern 18-29 år vill besöka flera av de stora och välkända museerna. 70% av de i åldern 30-49 år vill besöka fler museer än vad de gör idag.

Vem man väljer att gå på museum med skiljer sig åt mellan kön och åldrar. Majoriteten tror att de kommer besöka museer främst med sin partner, men fler män (72%) än kvinnor (61%) svarar det. Kvinnor svarar i högre grad att de kommer besöka museet med vänner (48%), jämfört med män (31%).

En tidigare undersökning om svenska mäns levnadsförhållanden* visar att 800 000 vuxna svenska män saknar en nära vän, och hustrun eller sambon är den närmaste personen. I en dansk undersökning** om varför man går på museum svarade en majoritet att de gick på museum som en social aktivitet.

– Det är glädjande att se att det finns ett så stort intresse för att besöka nya och fler olika sorters museer, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer. Det är en social, underhållande och utbildande aktivitet som kan fördjupa relationer eller ge nya bekantskaper.

Att besöka museum med sina barn eller barnbarn är också populärt. 61% i åldern 30-49 år svarar i högre grad att de kommer gå med sina barn och 43% i åldern 50-84 år svarar att de kommer gå med sina barnbarn.

Fler uppgifter, som museernas besökssiffror under sommaren, offentliggörs i september.

 

Fakta:
Undersökningen utfördes av Verian (tidigare Sifo) på uppdrag av Sveriges Museer. Rapporten baseras på 1 000 webbintervjuer genomförda under 27 mars-1 april 2024. Målgruppen för undersökningen är allmänheten i Sverige 18-84 år.

Extern skribent: Sveriges Museer | 2024-07-04

 

 

 

 

Fler nyheter

KULTUR —
Skönt groove väntar på Uppsala Reggae Festival 2024

UTFLYKTSMÅL —
Sommarens bakluckeloppis i Ulva

STRANDH-
HUGGET hos folkäre KNUT KNUTSON

KULTUR —
Utställningen Svampskogens hemligheter

UPPSALA FÖRR —
Historiska temavandringen ”De som drev framåt”

SJUKVÅRD —
Undernäring hos sjuka och äldre behöver uppmärksammas mer