KULTUR
Festivalen Revolve porous bodies – global, porös och poetisk performance

Den sjunde upplagan av Revolve Performance Art Days hålls på Köttinspektionen och Uppsala konstmuseum.

Årets festival, Revolve porous bodies 2024, fokuserar på kroppen som ett poröst membran där personliga och intima aspekter filtreras genom globala politiska händelser.

– Årets festival Revolve porous bodies, är en hyllning till det ständigt pågående utbytet mellan olika föränderliga kroppar; mänskliga och mer-än-mänskliga kroppar, idékroppar, huskroppar, känslokroppar och samhällskroppar, säger Kajsa Wadhia, Köttinspektionen-dans.

Festivalen undersöker vilka flöden och relationer som uppstår mellan dessa kroppar och hur de transformerar varandra. Hur kan materialiteten i ett rum, eller mötet med en annan människa forma en performance? Vi lever i en sårbar tid, med erfarenhet av migration och där människor ofta tvingas att skapa ett hem ur ingenting. Just nomadiska praktiker och tankar om ett hem är ett återkommande tema i festivalen. I performancekonstens möte mellan konstnär, publik och rum, uppstår dess porösa, poetiska och sköra flöden.

 

Festivalen inleds på Köttinspektionen 24 maj

Allt startar med en akt som både är en tredimensionell installation av ett mobilt tält, en nomadisk videodagbok och en scen. Nazar Rakhmanov frågar sig ”Vad betyder det att ’höra hemma’ här och nu, på platsen du tvingats lämna på grund av krig, och samtidigt vara bärare av språk och kultur från tidigare kolonisatörer och nutida ockupanter av marken?” Kvällen avslutas med DJ och mingel.

 

Lördag förmiddag 25 maj, tar oss till Uppsala konstmuseum

Under lördagen presenteras en bred variation av performances på museets olika våningsplan, från koreografiska praktiker, till skulpturala ljud och interaktiva installationer. Akterna bär spår av erfarenheter över nationsgränser, från global nord- till syd, öst- till väst. Wezile Harmans har inspirerats av informella bosättningar i Sydafrika och Salad Hilowle har premiär på verket Untitled black gaze on Francis Bacon, en fabulerande performance om konstnärsjaget, diaspora och historieskrivning. Dagen bjuder också på en sonisk akt av Jenny Sunesson, där en törstande gran ges röst, samt Uppsala konstmuseums egen konstgrupp ”Småkonstnärer” (se bilden), som förkroppsligar berättelser om dem som lämnat det krigsdrabbade Ukraina. En performance om konsten att röra sig genom tid och rum, där skydd blir ett konstverk och hopp blir inspiration.

– Som nytillträdd konstnärlig ledare på Köttinspektionen dans, tillsammans med Kajsa Wadhia ser jag fram emot att se våra utvalda konstnärer möta publik och skapa nya perspektiv på performance och konst. Speciellt roligt är det att vi får möta Stina Ehn, dansare och koreograf, uppväxt i Uppsala som tillsammans med den norska koreografen Oda Brekke skapar ett dansverk för och med Region Uppsala folkhögskola, ”Dansprojektåret” med verket Manual, säger Karina Sarkissova, Köttinspektionen -dans.

 

Kvällen avslutas på Köttinspektionen

Här möter vi koreografen Naledi Majolas som genom lek med svarta könsroller, kostymer och konstnärens kropp som primära material, ger In flux. En föreställning som ger uttryck för ett behov att förbli ogreppbar, om genderplay och behovet av att undfly definitioner och att vara i ett ständigt flöde. Naledi Majola har tilldelats ett månadslångt residens och kommer att arbeta i huset med en ny konstnärlig process efter festivalen.

 

Medverkande konstnärer
Oda Brekke (SE/NO) / Stina Ehn (SE) / Wezile Harmans (ZA) / Salad Hilowle (SE) / Naledi Majola (ZA) / Nazar Rakhmanov (RU/EU) / Jenny Sunesson (SE) / Småkonstnärer (UA/SE) / Dansprojektåret Region Uppsala Folkhögskola (SE)

 

Extern skribent: Uppsala kommun | 2024-05-03

 

 

 

 

 

Fler nyheter

JUBILAREN —
Globalen firar 40 år

BOKTIPS —
Naturskyddsföreningen släpper bok om Sveriges våtmarker

SENIOR —
Positiv trend för äldres mående

FLYG —
Stockholm Arlanda Airport certifierat på högsta ”Airport Carbon Accreditation”-nivån

M SVERIGE:
Undvik företag på svarta listan – även Tesla

UPPSALA UNIVERSITET —
Mänskligt kranium återlämnas för begravning