Sextio minuter för dig som inte nöjer dig med att läsa eller se deckare – utan som också vill vara en. Tre olika sätt att beskriva deckareventen som deckarförfattaren Anders Danell producerar och nu leder i vinter på fascinerande platser som Spritmuseum, Krusenberg herrgård och Reginateatern.
Det sägs att pusseldeckare är särskilt populära i kristider för att de gör sin publik trygg med att människan kan lösa svåra problem med sin intelligens och nyfikenhet. Så kanske är en orolig omvärld ett skäl till att museer, bibliotek, studentnationer och konferensanläggningar bokar Anders Danells deckarspel just nu. Ett givet skäl är förstås att vi alla gillar kluriga sällskapsspel och just Danells mysterier är omtyckta för att de sägs ha något för var och en: deckarälskaren, vinnarskallen och bildningssökaren – alla får de vad de vill ha!
Själva spelet är en typ av escape-room i ett helt nytt format, lett av en spelledare och som kan anpassas till vilken lokal eller miljö som helst, och där oftast flera deckarteam tävlar mot varandra och klockan. “Rekordet är trettioen team vid samma tillfälle och med sammanlagt över nittio deltagare – det finns ingen övre gräns för antalet detektiver vid ett tillfälle”, hävdar Danell entusiastiskt. Först introduceras deltagarna i situationen: någonting har hänt, ett brott har begåtts. Med några få grepp får Danell sina spelare att snabbt förflyttas till händelsen. “Trovärdigheten är vansinnigt viktig för spelet”, betonar Danell. “Under introduktionen har jag tio minuter på mig att få mina detektiver framför mig att vilja spela spelet, att förstå varför de är där, men också få dem att uppleva att de faktiskt är på en lönnkrog på Östermalm år 1920 eller i Bälinge prästgård år 1710.”
Oftast börjar Danell sin design av ett nytt deckarspel genom att skriva en novell som utspelar sig på och hämtar ingredienser från platsen där eventet äger rum, och vanligtvis förläggs mysteriet flera generationer bakåt i tiden. “Jag lockas av att leda deckarspel på särskilt inspirerande platser, men jag gillar utmaningar och vågar lova att jag kan skräddarsy ett spel för vilken plats eller grupp som helst,” menar Anders Danell.
Så går klockan igång och teamen får alla ledtrådar och vittnesmål som de behöver för att lösa mysteriet. “Mitt viktigaste råd till spelarna är att de verkligen måste arbeta i team. De måste fördela uppgifterna. Det är de bästa teamspelarna som hinner lösa mysteriet innan tiden är ute.” Spelledaren Danell går under tiden runt och interagerar med detektiverna, uppmuntrar dem, utmanar dem, och kanske belönar en grupp med en liten vink i rätt riktning. Ifall någon behöver fråga ett vittne om kompletterande uppgifter, blir Danell sekundsnabbt plötsligt det efterfrågade vittnet. Ibland avbryter spelledaren deltagarna i sina utredningar för att kanske öka pulsen med någon ny händelse. När tiden är slut får teamen argumentera för sina lösningar, men bara en lösning är rätt!
Och bara ett team blir vinnare. Men samtidigt är förstås målet att alla deltagare ska njuta av en trivsam stund. Ofta serveras därför mat och dryck under eventet, och inte sällan finns det en röd tråd mellan mysteriet, maten och drycken. “Och det ska vara kravlöst”, säger Danell bestämt. “Visst kommer deltagare till mina event i tidstypiska kläder och visst finns det de som väljer att gå upp i sin roll och helt bli en äkta detektiv i rummet, men ingen ska känna sig tvungen till något sådant. Alla ska känna att de kommer till eventet som de är, att de kan ge sig hän i mysterielösandet precis så mycket eller lite de vill, utan att de tvingas lajva Sherlock Holmes eller ens säga ett ord inför alla de andra deltagarna.”
FAKTA
Anders Danells deckarevent
- … är pusseldeckarspel där deltagarna ska lösa ett brott på tid. Inspirationen kommer från bland annat berättelser av Agatha Christie och Edgar Allen Poe – och från sir Conan Doyles Sherlock Holmes.
- … är i vinter planerade tillsammans med bland andra Spritmuseum, Reginateatern, Krusenberg Herrgård och Uplands studentnation.
- … ligger i en unik mittfåra bland marknadens deckarspel, mitt emellan sällskapsspel som kommer i en box och de fullt dramatiserade deckarspelen som framförs av skådespelare.
- … är en typ av escape room i ett helt nytt format. Det är inte bundet vid ett särskilt rum, som vanliga escape room, utan kan anpassas till vilken miljö som helst. En annan skillnad mot vanliga escape room är att spelarna får mer kött på benen i spelledarens berättande och genom bevis, ledtrådar och vittnesutsagor i skriven form. Dessutom interagerar deltagarna hela tiden med sin spelledare.
- … bygger på en specialskriven novell av Anders Danell. Deltagarna levandegör berättelsen under ledning av sin spelledare.
- … vänder sig till alla som gillar deckare och/eller att vinna tävlingar.
- … hämtar inspiration och fakta från historiska händelser och platsen där de spelas.
- … tar oftast 60 minuter att spela plus 10-20 minuters introduktion och avrundning.
- … har varken någon övre eller undre gräns för antalet deltagare; rekordet är 31 team vid ett och samma tillfälle med sammanlagt nästan hundra deltagare!
- … kräver inte att deltagarna måste skådespela eller klä ut sig – men man får göra det!
- … är designade för att fungera bäst med deltagare som är bra på att samarbeta och fördela arbetet mellan sig. Perfekt för familjens, kompisgängets och arbetsplatsens teambuilding alltså!
- … erbjuder ofta mat och dryck – och ibland även musik – tillsammans med arrangören. Alltsammans håller sig oftast till samma tema som deckarspelets mysterium.
- … äger rum som samarbeten med museer, konferensanläggningar, teatrar, restauranger, studentnationer, bibliotek, bygdegårdsföreningar … eller på beställning av femtioårsfirare, ledningsgrupper eller vem som helst.
För mer information, besök www.andersdanell.com
•
Extern skribent: Anders Danell