LOKALT | Besök i Nelins växthus i Librobäck

Hämtad från UMLN #4, -2021

 


Utanför växthuset, intill Nelins entré.

 

Sedan Nelins grundades 1930 har butiken funnits på ett flertal olika adresser runt om i Uppsala. Mellan åren 1985-2010 hade Nelins butikslokal bara ett stenkast bort på Vallongatan 4. Såväl butiksdel som växthus fanns då, men i betydligt mindre skala. Idag är butiksytan ca 2000 kvadratmeter och ligger på Börjegatan 70.

 

Efter att ha gått igenom den stora huvudentrén och passerat brödhyllorna så ligger växthuset i direkt anslutning till vänster. Ingången markeras med snittblommor som står placerade i flertalet hinkar. Längre in i butiken finns krukväxter, snittblommor, buketter, krukor, presentartiklar samt produkter för trädgård och balkong. Bakom en låg trädisk sitter Emma Wasowski Jansson och binder en julkrans (bilden överst). Men det är inte henne vi ska träffa nu, utan den gröna bossen.

 

 

 

 

Åsa Jern (bilden t.h.) är butikschef och tar emot och visar mig runt samtidigt som hon berättar:

– Vi vill inspirera till odling, kunskap och ren inspiration inför högtider med att erbjuda olika ”gör det själv aktiviteter” vid våra aktivitetsbord. Vi kommer att utveckla och bygga upp vår trädgårdsavdelning under 2022 där vi gärna pratar perenner och hållbar utveckling av trädgård och odling.

 

Vilka är ni som arbetar i växthuset? 

– Vi är fem medarbetare varav två av oss arbetar heltid. Dels är det jag (Åsa Jern, avdelningschef) Emma, Cia, Åsa och Helena. Vi har en samlad kompetens inom trädgård, inredning och floristyrket vilket innefattar både snittblommor som man skapar buketter till för olika tillfällen såsom present, till sig själv, till bröllop och begravning. Blomsterarrangemang och planteringar med både snittblommor och krukväxter i korgar, vaser och krukor samt urnor. Den gemensamma nämnaren är att vi alla är kunskapsdrivna men också måna om att hjälpa kunden rätt i sina val och frågor. Vi har en hög grad av kreativitet inom våra olika spetsområden.

 

 

Varifrån köper ni in växterna?

– Vi köper in från flera leverantörer, helst lokalt odlat men det vi inte får tag på lokalt kommer från övriga Sverige, Danmark eller Holland (exempelvis lökar).

 

Vad är det som man kanske inte känner till om växthuset?

– Att vi kan beställa hem det mesta utifrån behov om vi får lite tid på oss. Både krukor och växter samt perenner. Vi tar också beställningar på buketter, planteringar och arrangemang som kan köras ut med bud eller hämtas i Växthuset under butikens ordinarie öppettider. Vi behöver dock framförhållning för att kunna beställa blommor och möta kundens speciella önskemål. Inför 2022 vill vi lyfta odling och trädgård som en del av utvecklingen av Växthuset.

 


Härligt doftande snittblommor.

 

Spännande med utvecklingen av trädgårdsavdelningen under 2022.

Vad är det som ni planerar att göra?

 

– Vi ska utveckla trädgårdsavdelning i Växthuset med fler produkter och erbjudanden. Redan idag erbjuder vi abonnemang på växter, planteringar och tjänster för bostadsrättsföreningar, boenden, balkonger med flera. Men vi har nu planer på att utveckla just denna del ytterligare, berättar Åsa. 

 

Grön glädje

  Många kunder kommer in och vill bara vara hos oss en stund, vilket vi är tacksamma för och uppmuntrar. På min väg ut ur växthuset ser jag en skylt med texten: ”Man kan inte köpa LYCKA men man kan köpa blommor och det är ju nästan samma sak”. Om inte annat är det fint att få lite ljus och värme tänker jag, innan jag återigen står ute i vintermörkret.

 

Text och foto: Maria Klefbeck, Uppsalamagasinet Luthagsnytt

 

Stötta gärna UMLN genom att sätta in ett bidrag på antingen Plusgiro: 409696 eller på Swish: 123-5680160. Tack för din gåva!

Fler nyheter

KLIMAT & MILJÖ —
Miljardbelopp investeras i grön omställning i Uppsala län

SAMHÄLLE —
De tar över färdtjänst från Uppsala kommun

VARNING —
Bedragare utger sig för att ringa från Region Uppsala

SCENKOLL —
”Dagens” en underhållande lunchföre-
ställning

CITY —
Innovativ kamerateknik testas i Frodeparken

MUSIK —
Jultoner fyller UKK