MUSIK | Adolphson & Falks ”Mer Jul” fyller 40 år

Strandhhugget hos Adolphson & Falk »

 

I över ett halvt sekel har de musicerat tillsammans. Duon har försett oss med låtar som Blinkar blå, Vidare, Ifrån och många fler. De betraktas med rätta som pionjärer inom den svenska elektroniska musiken och när de 1981, på uppdrag av producenten Kjell Alinge, ombads att skriva en julvisa till dennes radioprogram Eldorado försåg de Sverige med ett nytt julepos med sin låt ”Mer Jul”. Vi styr stegen mot några av den elektroniska musikens pionjärer i Sverige, det är dags för ett StrandhHugg hos Tomas Adolphson och Anders Falk.

 

Den grå himlen gör vad den kan för att svärta den bild av idyll som Duvbo utgör, men den misslyckas. Duvbo räknas som ett av Storstockholms äldsta villaområden (i Sundbybergs kommun) och återfinns nordväst om huvudstaden. Villor från 1900-talets början kantar de smala gatorna och trädgårdarna ser välmående ut där de klättrar upp och ner i den lätt kuperade terrängen.

Anders Falk bor egentligen i södra Stockholm men har lovat att möta oss hemma hos musikkollegan. När jag kommer fram till adressen där Tomas Adolphson bor tillsammans med hustrun lyser det välkomnande i fönstren.
Tomas är lite ”har-nyss-tagit-av-mig-mössan-rufsig” i håret när han öppnar och bjuder mig att stiga in. ”Vill du ha kaffe … Eller kanske hellre te?”, frågar han och valet faller på det förstnämnda Snabbt är han ute i det angränsande köket och ordnar med fika.

 

 

Anders, som tydligen har anlänt strax före mig, möter upp och tillsammans går vi in i ett välkomnande vardagsrum och slår oss ned vid ett generöst matsalsbord. Utanför fönstren börjar skymningen att dominera det lilla dagsljus som november, på våra breddgrader, förmår att uppbåda. Det blir snart mörkt, tänker jag samtidigt som blicken vandrar runt i det Adolphsonska vardagsrummet.
På väggarna sitter ett flertal målningar med Uppsalamotiv. Det är domkyrkan sedd från slätten där dagens Nelins ligger, slottet som tronar på sin åsrygg och genast känner jag mig som hemma.

 

FRA och 70-tal i backspegeln

I Rissne, inte långt från där vi nu sitter i Duvbo, låg en av Försvarets radioanstalts (FRA) anläggningar på 1960-talet och det var där som Adolphson & Falk (A&F) uppstod. Av en ren slump möttes dessa två ynglingar, båda med rötter i Uppsala, här i samband med sin värnpliktstjänstgöring. Inspirerade av framförallt The Beatles och Simon and Garfunkel började de, i en kaklad korridor med fin akustik, att jamma och skriva eget material på sin lediga tid.

– Just den byggnaden finns kvar, konstaterar Anders nöjt över sitt glas vatten. Vi besökte den för några år sedan och kunde konstatera att det är en folkhögskola som huserar där nu.

 

Precis i början av 1970 fick de möjligheten att spela in en demo för den välrenommerade producenten Anders Burman på dennes skivbolag Metronome. En dröm hade blivit verklighet. Men när han ville att de skulle börja skiva på svenska – istället för på engelska som deras brittiska och amerikanska förebilder – tvekade killarna. Snart fick de emellertid möjligheten att förfina sitt låtskrivande då producenten Curre Pettersson beställde verk av dem, dock på svenska, till bland andra vissångerskan Barbro Hörberg.

 

Denne Curre Pettersson introducerade dem senare för skivbolaget AIR Music och det var där, på etiketten Decca, de 1978 kunde ge ut sin debut-LP Nattexpressen. På sin innehållsrika webbsida konstaterar A&F dock att ”[…] genombrottet uteblev. Inte ens deltagandet i den svenska melodifestivalen 1979 med bidraget ”Tillsammans” gav den utdelning vi drömde om.

– Nej, där blev det en sjätteplats för oss, konstaterar Tomas. Ted Gärdestads låt ”Satellit” vann och sist kom Magnus Uggla med låten Johnny the Rocker.

Men detta skulle komma att ändras i och med ett radioprogram vid namn Eldorado.

 

1980-talet: Blinkar blå ger grön våg

Säg namnet Kjell Alinge till någon som är född 1975 eller tidigare och du får sannolikt ett igenkänningens bifall. Som programledare för radioprogrammet Eldorado i Sveriges Radio P3 rönte han stor framgång hos i synnerhet de yngre lyssnarna.
Programmet sökte efter en för den tiden nydanande svensk musik, och något som var i princip helt oprövat i det tidiga 80-talets var elektronisk musik på svenska.  På duons webbsida går att läsa ”[…] under hösten 1981 kunde vi bl.a. ägna oss åt att skriva låtar där radiolyssnarna fick bidra med förslag på texttema. Förslagen fick vi på måndagen. Vi skrev låten med både text och musik på tisdagen, repade in den på onsdagen, gick till radion för att spela in den på torsdagen för att sedan få höra den sändas på radion på söndagen. Intensivt, roligt och lärorikt och vi började bli lite av husband hos Eldoradoredaktionen”. I november 1981 blev duons hit ”Blinkar blå” färdig. Den hade spelats in i Riksradions Studio 7 med framträdande syntar hämtade från den visionäre radioproducenten Lars-Göran (L-G) Nilsson och dennes vän, tillika importör av syntar, Greg FitzPatrick.


Tomas Falk vilar över gitarren hemma i soffan i Duvbo.

 

När så 1981:s allra sista program innan jul och nyårsuppehållet närmade sig frågade Kjell Alinge Tomas och Anders om de skulle kunna tänka sig att sätta ihop en ny jullåt? Det skulle vara en visa med en lite modernare touch för att passa de många yngre radiolyssnarna.

– Det var som vilken annan låtbeställning som helst, minns Anders och drar igång berättelsen bakom Mer Jul.

 

Syntarna erövrar den svenska julen

– Det är nu fyrtio år sedan jag åkte hem från Sveriges Radio och satte mig ned för att skriva låtens första textrader, minns fortsätter Anders. Vi hade två veckor på oss att presentera en färdig jullåt.

Låtens öppnande versrader är idag näst intill legendariska: ”Jag är en lugn person med takt och ton, måttfull och balanserad […]”. Med den nästan maniska refrängen ”jag vill ha mer jul, ge mig mer jul” och versmeningar som ”krämigare krams”, ”tomtar överallt” och ”kulörta kulor i drivor” i fin kombination med en rytmik som känns lite reggae erövrade Tomas och Anders de svenska radiolyssnarna långt över de egna förväntningarna.

– Visst innehåller låttexten, åtminstone delvis, en ironi över allt vad julhysteri innebär. Men jag ville också ha texten i Kjell Alinges anda, minns Anders.  Och till exempel det här med ”glittrigare glim och grötigare rim” är definitivt inspirerat av hans sätt att jobba med text.

När ett första utkast till text och melodi var gjort kom Tomas över och de lyssnade gemensamt igenom det.

– Sedan testade vi låten på gitarrerna, minns Anders. Då var det tre versrader som saknades, men fem minuter senare var den luckan tilltäppt.

Därefter fick L-G Nilsson ett kassettband med låten. Han hade då precis köpt en synt som hette Pro 1 (Prophet One) av A&F:s därefter mångårige vapendragare inom den elektroniska musikgenren; Greg FitzPatrick.

– Då satt L-G hemma och programmerade Pro ettan att spela ”Mer Juls” distinkta basgång tillsammans med en liten trummaskin som hette Dr.Rythm (tillverkare Boss), berättar Tomas.

Det märks tydligt att Tomas och Anders blir uppspelta när de vandrar utmed minnenas allé.
De berättar att L-G Nilsson dessutom spelade in detta på en Revox-bandspelare vartefter han sedan fick sitta och klippa i bandet.

– Men han var ju duktig på det, som den gamla radiosnubbe han var, konstaterar Tomas!

Därefter klipptes låtens (idag kultförklarade) ljudbakgrund ihop, fördes sedan över på en rullbandspelare varpå Tomas och Anders till sist hade ett par timmar på sig att, i en av Sveriges Radios talstudios, lägga sång och gitarr. Lite senare gick L-G Nilsson ner i Radioarkivet för att sätta ihop ljudkollaget till det så välbekanta slutet på låten där – bland mycket annat – Kalle Ankas tjattrande från julaftonens kolibrisafari liksom Franz Schuberts Militärmarsch hörs.

Tanken var hela tiden att ”Mer Jul” skulle vara en engångsgrej, en låt som skulle spelas blott en gång i Eldorados julspecial 1981. Föga anade någon av de inblandade att låten 2021 skulle ha förärats med fyra platina och strömmats fler än 37 miljoner gånger på Spotify.
I november, strax innan detta nummers publicering, har A&F släppt en ny, akustisk version av låten på webben.

A Sirius game

Under familjen Adolphsons vardagsrum finns bland annat Tomas musikrum. En keyboard vilar på sitt stativ, den vid A&F:s liveframträdanden typiska svarta akustiska Takaminegitarren, dator och diverse elektroniska manicker. På väggarna hänger posters och vimplar som talar sitt tydliga språk; här bor en fan av Sirius bandy.

– Ja, vi växte ju båda upp i Uppsala där bandy är en viktig sak, säger Tomas.

Att A&F skulle skriva Sirius Bandys slagdänga ”Bandy Is a Sirius Game” måste ses som en självklarhet när man har sett Tomas musikrum. Det är fyllt med Sirius bandymemorabilia som flirtar med klubbens anrika historia. Tomas loggar in på sin dator och knappar lite innan den medryckande melodin drar igång i rummets högtalare. På dataskärmen sveper bilder från sånginspelningen förbi. Glada människor, kvinnor och män, unga och äldre skrattar och sjunger. De för Sirius kännetecknande blåsvarta färger viftas runt på halsdukar och så naturligtvis klipp från division 1- och Elitseriematcher såväl som från träffar med juniorer i Bandykul.


Tomas Adolphson och Anders Falk firade 50 år som radarpar 2018.

Bandy Is a Sirius Games första vers sätter riktningen för såväl låten som laget:

”Vår styrka finns i de dar vi minns
I den stolthet som vi bär
I de segrar som vi vann för länge sen
För vi kan samla mod från förgångna år
De kan tala till oss här
Vi gjorde det, och vi kan göra det igen”.

 

Juligt jubileum och sedan

Under december månad 2021 fyller alltså Mer Jul fyrtio år och nu har den dessutom kommit i en helt akustisk version. På Youtube-klipp kan man se Barbro Lill-Babs Svensson och Sylvia Vrethammar gunga med i Kalle Moraeus taktfasta spel på kontrabasen när låten framförs live i något teveprogram från förr. Och i radion kommer den att pumpa sig vidare med Pro ettans distinkta basgång … Det är bara att konstatera att en julklassiker föddes i Eldoradostudion den där dagen i slutet av 1981.

 


Samtal och gitarrstämning i soffan under Uppsalamålningar.

 

Men framtiden då?
– Vi har ju hela tiden arbetat med ”vanliga” jobb, säger Tomas Adolphson. Även om vi nu har kommit upp i pensionsåldern så fortsätter vi med det. Men nästan uteslutande på konsultbasis.

Men, menar ni att det inte blir någon mer nyskriven A&F-musik?
– Jodå, vi har allt våra planer inför 2022 och framåt. Men det får vi återkomma till senare, skrattar Anders Falk, för först vill vi ha mer jul!

 

KORTA FAKTA:
Tomas Adolphson
1949, föds i Solna
Växte sedan upp i östra Uppsala
Bor med hustrun i Duvbo, Sundbyberg
Har tre barn samt barnbarn

Anders Falk
1949, föds i Stockholm
Växte sedan upp i Uppsala, bl.a. på Tegnérgatan
Bor med hustrun i Hammarbyhöjden, Stockholm
Har tre barn samt barnbarn

Text och foto: Peder Strandh, Uppsalamagasinet Luthagsnyt (UMLN)

 

 

 

 

Fler nyheter

KLIMAT & MILJÖ —
Miljardbelopp investeras i grön omställning i Uppsala län

SAMHÄLLE —
De tar över färdtjänst från Uppsala kommun

VARNING —
Bedragare utger sig för att ringa från Region Uppsala

SCENKOLL —
”Dagens” en underhållande lunchföre-
ställning

CITY —
Innovativ kamerateknik testas i Frodeparken

MUSIK —
Jultoner fyller UKK