Det involverar inte bara själva smaken, utan också matens utseende, doft, textur och till och med ljudet när man äter.
I livsmedelsbranschen och restaurangvärlden används sensorik för att utveckla produkter, säkerställa kvalitet och skapa engagerande måltidsupplevelser för gäster genom att förstå hur olika sinnesintryck påverkar den totala njutningen.
”Så skall alltså varje träd kännas igen på sin frukt. Ty man plockar inte fikon från törnen eller druvor från tistlar. En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt onda förråd” (Luk 6:44–45).
Bud som jag ofta delar är Predikaren 9:7 samt mitt eget: Lindberg 1:1 – Hellre en liten välsignad bit än ett stort givet stycke.
Bon appetit mes amis lecteurs.
// Gästskribent: Henric Lindberg
_________
LÄS ÄVEN:
Matens historiska rötter – Från tradition till modernitet
(publ. 6 september 2025)