KULTUR >>
Årets upplaga av festivalen Revolve presenterar under två dagar svensk och internationell performancekonst på Uppsala konstmuseum. Under namnet Revolve closer bjuds det in till ett nära möte och fördjupning av konstformen och den konstnärliga processen.
De inbjudna konstnärerna är Gregory Hari (CH), Moa Franzén (SE), Sara Gebran (VZ/DK), Éva Mag (SE/RO), Mira Mutka (SE), Deva Schubert (DE) och Andros Zins-Browne (US/BE). Revolve closer cureras av Uppsala konstmuseum och Köttinspektionen Dans.
Revolve closer bjuder in till ett möte med performancekonst i närbild. En festival som presenterar konstnärskap och konstnärliga processer som på olika vis förhandlar den närliggande omgivningen, där material som minnen, rörelser, lera och det flytande undersöks i förhållande till subjektet, och där personliga berättelser tillsammans skapar det kollektiva. Här ställs frågor om det intimas relation till det politiska, där privata kroppar tillsammans bildar en kollektiv kropp. Var slutar min kropp och var börjar samhällets? Var flätas de båda samman?
Varje konstnär är dessutom inbjuden att ”zooma in” på en specifik aspekt av sitt arbete i form av en presentation eller ett samtal, en möjlighet för såväl publik som konstnärer att ytterligare närma sig den konstnärliga processen och idéerna bakom verket.
Revolve Performance Art Days är en årlig festival som startade 2016. Utifrån curatoriella idéer och medverkande samarbetspartners intar festivalen olika skepnader från år till år. I nätverket finns: Uppsala konstmuseum, Köttinspektionen Dans, Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala stadsteater samt konstnären Gustaf Broms.
OM konstnärerna:
Moa Franzén (f. 1985) är konstnär och skribent bosatt i Stockholm. Hennes praktik omfattar skrivande och performance och placerar sig i och mellan koreografi, konst och litteratur. Franzéns arbete kretsar kring relationen mellan språk och våld, retorik och ideologi, kropp, makt och sårbarhet – ofta med skrivande som bas, rösten som verktyg och performance som form. Hon arbetar ofta i curatoriella samarbeten, och hennes arbete uppträder lika ofta på den tryckta sidan som på scenen. Franzén har en MFA i Nya performativa praktiker från DOCH. www.moafranzen.se
Mira Mutka (f. 1978) arbetar inom koreografi, dans, produktion och undervisning, ofta genom att initiera, samtala och delande av praktiker. Mira har en MFA i Nya performativa praktiker från DOCH 2015, där hon i diverse samarbeten utvecklade Gait, Slowathon och Slothing, praktiker som uppstått ur ett intresse av att undersöka promenader, långsamhet och svarta hål. Nyliga och nuvarande samarbetspartners inkluderar Scenkonst Sörmland, Cullbergbaletten, Together Alone, m fl., där hon ingår i samarbeten i form av performer, dansare, koreograf, repetitör, producent och/eller koreografiassistent. miramutka.com
Sara Gebran har en BA/MA i Stadsplanering från University Simón Bolivar Venezuela (1987), och är utbildad dansare på Instituto Superior de Danza Caracas (1992) och kursen “The History of Images and Its Representation” från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2013. Hennes arbete rör sig inom performancekonst, video, ljud, text och digitala verk, och söker metoder för en hållbar konstproduktion som genererar genuin autonomi och samarbeten. saragebran.com
Éva Mag (f. 1979) är utbildad på Kungliga konsthögskolan med masterexamen 2015. Förutom skulptur arbetar hon ofta performativt med ett intresse för scenkonst och sociala projekt. Nyligen har hon medverkat i grupputställningarna Nymaterialism, Bonniers konsthall, samt Modernautställningen, Moderna Museet, samt skapat scenografi till dansföreställningen MILF med Nadja Hjorton på MDT. 2015 mottog Éva Mag stipendiet Stiftelsen Anna-Lisa Thomson till Minne. Skulpturen På alla fyra #1, visas på våning 4 och ingår i Uppsala konstmuseums samlingar. evamag.se
Andros Zins-Browne (f. 1981, New York) är en amerikansk koreograf verksam i New York City och Bryssel. Han gör performance i skärningspunkten mellan installation och dans som förvränger det virtuella. Hans arbeten har visats på bl a Centre Pompidou, Paris; ICA, London; Kaaitheater, Brussels, Het Stedelijk Museum, Amsterdam, the 10th Berlin Biennale och MoMA, New York City. Hans solo performance Already Unmade, där han praktiserar “ogörandet” av sitt eget performance-arkiv, beställdes av Boghossian Foundation och har framförts på BOZAR Museum, Brussels; Whitney Museum i New York, Rockbund Museum i Shanghai, och Fondation Galeries Lafayette på Festival d’Automne i Paris. 2013 bildade han The Great Indoors, en organisation för konstnärlig forskning och produktion.
Deva Schubert (f. 1991) är dansare och koreograf, verksam i Berlin och München. Hennes arbete undersöker intimitet och performancekonstens specifika dynamik av interaktion. Hon har studerat dans i Salzburg, Kassel och Köpenhamn, bildkonst på konsthögskolan i Kassel samt koreografi på HZT i Berlin. Som dansare har hon samarbetat med Christoph Winkler, Ivo Dimchev, Shai Faran, Mute Company och Costa Company och exempelvis medverkat på Venedigbiennalen och Dokumenta 14. devaschubert.com
Gregory Hari (f. 1993) är performance- och bildkonstnär, samt musiker som 2019 tar masterexamen i på HGK FHNW i Basel. Tidigare examen BA i Fine Arts/ F+F konst och designskola i Zurich. Hari har ställt ut internationellt och genomfört performanceverk exempelvis på Tempo_Festival, Oi Futuro i Rio de Janeiro 2018. Genom röst och rörelse undersöker Haris verk kroppsminnen, tradition och hemhörighet samt ifrågasätter idéer om maskulinitet. harigregory.ch
Artikelförfattare: Uppsala konstmuseum