>>
”Nå nya kunder och gör fler affärer genom lokal sponsring”, den uppmaningen går Destination Uppsala ut med till Uppsalas näringsliv. Den 25 januari arrangerar man ”Sponsra Uppsala” – en uppgraderad version av de två tidigare årens Draknästet. Här möts potentiella sponsorer och arrangörer under ett och samma tak för att skapa nya affärsmöjligheter för bägge parter. Denna gång arrangeras träffen på Fyrishov.
– Vi vill samla Uppsalas näringsliv för att inspirera dem i ämnet modern sponsring, men också påvisa de möjligheter till affärer som kan komma ur ett bra sponsringssamarbete. Sponsring öppnar upp för företag att nå och kommunicera direkt med potentiella kunder, när målgruppen passionerat deltar i något de tycker om, som före, under och efter en positiv evenemangsupplevelse. Att samarbeta med ett evenemang som har samma målgrupp som en själv är kostnadseffektivt, men skapar också mervärde för dem man egentligen sponsrar, dvs. kunden, publiken och deltagarna, säger Anna Lindström, Chef Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.
Destination Uppsala har som uppgift att värva och verka för fler kongresser, konferenser och evenemang till Uppsala. Man jobbar också aktivt för att Uppsala ska utvecklas till en mer ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar destination. Som ett led i det har man under de tre senaste åren arbetat målinriktat för att utbilda Uppsalas idrotts- och kulturarrangörer, elitidrottsföreningar och företag inom ämnen som sponsring, affärsplanering och evenemangsutveckling.
Eventet Sponsra Uppsala ger, utöver möjligheten att knyta kontakter med lokala evenemangsarrangörer under så kallade ”speed dates”, också tillfället för deltagarna att ta del av exempel från företag i övriga Sverige som berättar hur de genom att aktivera sina sponsringsrätter lyckats bli mer lönsamma. På plats finns bland annat Daniel Björklund, VD för MKTG Sverige som jobbar med kända varumärken som Coca-Cola, Procter & Gamble och Fortum. Dagen avslutas med ett gemensamt lunchmingel.
– Vi tror att vi alla vill ha fler, större och coolare evenemangsupplevelser i Uppsala. Nu får företagen chansen att vara med och bidra till det, och samtidigt bygga kundrelationer och göra fler affärer. Målet med Sponsra Uppsala är att skapa riktigt goda möjligheter till affärssamarbeten som gynnar alla parter – det vill säga företagen, evenemangsarrangören och våra besökare, avslutar Anna Lindström.
__________________________________
Avsändare: Destination Uppsala
__________________________________