Redaktör’n: Vad då Uppsala Turistbyrå?!

(ENLIGT REDAKTÖR’N / UPPSALA KOMMUN / TURISMNÄRING / TURISTBYRÅ)          
>>            
Uppsala är Sveriges fjärde största stad med sina cirka 200 000 invånare. Som uppsalabo är jag av uppenbara skäl oerhört stolt över vår stad: Domkyrkan med sina historiska såväl som vackra omgivningar, gamla Upsala med sin historik och alla stadsdelar med sina lummiga parker och innergårdar, mysiga kaféer och restauranger och sällsynt trevliga människor som bor och verkar här. Texten fortsätter nedan.

En av de två ”Turistbyrå-cyklarna”, här på Domkyrkoplan.

Med allt detta på pluskontot kan jag inte bli klok på hur kommunen har fibblat till det med stadens turistbyrå. En gång i världen höll turistbyrån till på Fyristorg (där restaurang Iberico numera huserar). Därifrån flyttade man till den av motorfordon hårt trafikerade Kungsgatan. Antalet turister och stadsbor som tog sig dit var milt sagt (och föga förvånande, om man frågar de flesta uppsaliensare) blygsamt. Det bar sig helt enkelt inte där, och nu är nämnda lokal stängd. Det vår historiskt rika, stolta och vackra stad idag möter turister som hittat hit med är … trumvirvel: två lådcyklar(!)

Är det bara jag som är gammalmodig när jag menar att Sveriges fjärde största stad bör ha något lite mer representerabelt att möta de hett efterlängtade turisterna med? Lådcyklarna är kanonbra och ska definitivt vara kvar, inget snack om den saken. Men för att Uppsala ska skilja sig lite från ex. Hofors och Pershyttan borde man ha någon form av fast adress.

Privata aktörer som ex. mångsidiga och kompetenta Mia Ulin har tidigare haft intressanta och turismvälkomnande projekt, liknande en klassisk turistbyrå, på gång. Men enligt vad UMLN har erfarit har dessa initiativ nästintill motarbetats systematiskt av bl.a. vissa nyckel-tjänstemän inom Uppsala kommun. Huruvida det är en hel eller bara en del av sanningen ska jag låta stå osagt men dessa projekt har dessvärre gått om intet och när vi idag möter våra turister med två lådcyklar, ja då tycker jag att det har gått lite väl långt.

Uppsala har all anledning och ska fortsätta att vara stolt. Och den från kommunens konstant upprepade ambitionen om att få fler turister som väljer att köpa hotellnätter, lägga pengar på evenemang i vår stad och handla av våra många tappra näringsidkare … Den ambitionen ekar löjeväckande och ihålig när två lådcyklar är det enda Uppsala stad bistår turisten som tagit sig hit med 2018.

_____________________________________________
// Signerat: Peder Strandh, redaktör’n.
_____________________________________________

 

 

 

 

Fler nyheter

SVERIGE | Vårdförbundet varslar om övertidsblockad

F&V | Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott

PSYKOLOGI | Alternativ behandling testas vid depression hos unga

KROPPEN | Luktsinnet styrs av hjärnans förväntningar

KLIMAT | Fem tips till politiker för att lyckas med sin klimatpolitik

F&V | Alarmerande låg kunskap om ekonomi bland dagens unga