Gott nytt år, kära läsare!
Nu försvinner 2023 snabbt bland snöröken i allas våra backspeglar. Framför oss ligger nu en ocean av en spännande tid märkt ”anno 2024”. Många av oss avgav nyårslöften i förrgår kväll (läs på nyårsaftonen). Som de människor (med fel och brister) vi alla är har statistiskt sätt en hel drös av oss redan missat målet. Kanske slank det ner några godisbitar på nyårsdagen, trots löftet om godisstopp? Men vi måste vara b(j)ussiga och generösa mot oss själva och peppa oss till att ”hoppa upp i sadeln igen” när vi trillar av våra apostlahästar på vår väg mot målsättningen.
Att ha ett mål att sikta mot är superviktigt och värdefullt för oss alla. I bland snubblar vi och emellanåt så pass illa att vi hamnar i kölvattnet på vår egen planering. Jobbigt? Ja, det kan det minst sagt vara! Men dessa avbräck förändrar inte faktumet att vi alla har – eller åtminstone borde skaffa oss – behjärtansvärda mål att strävar efter.
UMLN 2024
Det nya året bidrar naturligtvis också till en ökad förväntan på magasinets redaktion. Tänk alla artiklar och reportage som ska skrivas, alla foton som ska tas och … Viktigast av allt; alla möten med människor som ligger bakom alla dessa avgörande beståndsdelar i ett magasin som UMLN!
UMLN är nu Uppsals äldsta gratismagasin med 19 år på nacken. Det startade som en renodlad stadsdelstidning, Luthagsnytt, av idrottsföreningen Tiunda IF år 2005. Idag har vi fortfarande vår bas i Luthagen. Men sedan 2015 har vi medvetet valt att jobba med det mest uppenbara perspektivet: Luthagen är en del av Uppsala och därmed ska hela Uppsala med omnejd ha en självklar plats i magasinet. Har vi lyckats med detta full ut? Knappast. Men vi har den målsättningen klar och tydlig för oss. Här välkomnar vi också tips och annan ”input” från alla som vill vara med och bidra.
Näringsidkare hör dagligdags av sig till UMLN då de vill omnämnas i magasinet. Magasinet är emellertid inte en gratis reklampelare för kapitalet i första hand utan en tidsskift som ska ha folket; människan och hennes vardag (och fest) i fokus. Magasinet finansieras enbart med annonser. Därför är annonsörerna bakom annonserna du ser i UMLN de som bjuder dig på läsningen. Till dessa riktar jag och övriga medarbetare på redaktionen ett innerligt och hjärtligt tack!
Hos vartenda ett av dessa företag finner du ett äkta lokalt engagemang och någon som på riktigt tar ställning – och offrar något – för det som är nära. Uppoffringen i detta exempel är den annonsslant var och en väljer att lägga så att läsaren gratis kan ta del av ett lokalmagasin som Uppsalamagasinet Luthagsnytt.
Vår, sommar, höst och vinter
Vad väntar då i årets fyra papperseditioner av UMLN? Fyra ord får sammanfatta vår ambition för innehållet: Det ska vara folkligt!
Vi vill förse läsaren med möten med det kitt som utgör väven Uppsala; hennes medmänniskor.
Vi kommer naturligtvis också att fortsätta med Maria Klefbecks uppskattade serie Leva & Verka. Vår medarbetare neuropsykolog Åke Pålshammar kommer fortsatt att fortbilda oss i hjärnans fantastiska egenskaper. Min intervjuserie StrandhHugget hoppas jag också ska kunna dyka upp 2024. Där idén är busenkel: Personliga och vardagliga möten med namnkunniga människor (profiler). Självfallet är vi alltid intresserade av att välkomna nya bidragsgivare; skribenter, fotografer, illustratörer o.s.v.
Med detta, kära läsare, önskar jag dig en god fortsättning på det nya året och väl mött i UMLN!
•