De har varit med sedan magasinets start 2005, och fortsätter att återkomma med nya annonser i varje nytt pappersnummer. Vi är av uppenbara skäl väldigt glada och tacksamma för deras medverkan i magasinet. Nästa steg för oss blev att vi ville få ta del av deras syn på den långvariga annonseringen.
Trots att de nyss har öppnat för dagen (klockan har knappt hunnit att passera nio) så är det ful aktivitet i hörnet Tegnér- och Sibyllegatan. Det är folk och cyklar precis överallt, precis som det ska vara i ett väl inoljat cykelmaskineri som hos Leffes Cykel. I dag jobbar dessutom ägaren David Ahlströms pappa, Leif ”Leffe” Ahlström, vilket medför att ett antal promenerande hundar (med tillhörande ledsagare) får sitt sociala lystmäte tillfredsställt.
– Så här är det alltid, säger David och småler åt sin fars muntra hälsande på de fyrbenta.
Efter ett tag lugnar det ner sig en stund, då passar jag på att fråga om deras tjugoåriga annonsering i magasinet. Leif ”Leffe” Ahlström tar till orda först då det var han som drev Leffes Cykel 2005.
– I min värld har det alltid varit viktigt att man är trogen den eller de som satsar i ens närmiljö, inleder han.
– Ganska snart började vi få respons från gamla, men också nya, kunder som hade sett våra annonser i magasinet. Det får vi fortfarande, och det är alltid trevligt”
Åren strax innan pandemin tog sonen David över företaget och är sedan dess lagkapten i ”Cykelstallet Leffes”. Han tycker att det över lag är svårt att mäta värdet av annonsering. Men såg att firmans satsning i UMLN hade – och fortsatt har – ett värde.
– UMLN har hela tiden gjort bra ifrån sig, därför valde jag att fortsätta. Och precis som Leffe tycker jag att det är viktigt att stötta det lokala!
För David sticker minnet från pandemiåren ut särskilt. Han minns att kunder under den perioden till och med valde att avstå från att pruta eller acceptera rabatter – allt för att måna sin lokala (i detta fall) cykelhandlare.
– Det gjorde ett starkt intryck på mig och är något som jag idag tänker på ofta, att man stöttar de satsningar som sker i ens närhet.
När jag gränslar min gröna springare, för att fara åter till redaktionen, så gör jag det med ett leende på läpparna. Stötta det lokala, det nära, i alltifrån handel till att bistå och finnas till för sin omgivning … Är det inte det ett lyckat samhällsbygge i grunden går ut på? Du som läser detta får avgöra själv.

DAVID AHLSTRÖM TIPSAR:
Ett smart system för alla cyklister
Butiken hos Leffes cykel var tidiga med att ta hem produkter som hör till det svenska systemet ”Atran Velo System”. Enkelt förklarat är det ett antal moduler (prdukter) som underlättar att man kan få med sig sina värdefulla pinaler på cykeln. Det kan vara alltifrån hundburen till dataväskan – allt fästes och lossas med ett simpelt handgrepp följt av ett klick. AVS, som systemet förkortas, har mängder med alternativ för den som vill kunna nyttja sin cykel till fullo.
– Den här kylväskan är till exempel riktigt bra, säger David Ahlström när han tar fram en grå smäckert stabil väska med små reflexcyklar i ett jämt mönster på tyget.
Den funkar som allt annat inom AVS, ett tryck och ett klick så fäster alternativt släpper den greppet om pakethållaren. För den som har en äldre cykel med en snygg pakethållare finns det råd.
– Man kan köpa ett fäste som vi då sätter på den befintliga pakethållaren, förklarar David. Därefter är det bara att nyttja allt man vill från AVS-utbudet.

Om Företaget Atran Velo
Det grundades i Falkenberg redan 1937 för att skapa kvalitativa cykeltillbehör av hög kvalitet. Många i cykelbranchen anser att AVS är kronjuvelen i hela deras sortiment.