SOMMAR —
Så tar Uppsalas vård- och omsorgsverksamheter hand om brukare i värmen

KROPP OCH HÄLSA
Under värmeböljan är det extra viktigt att skydda personer som är känsliga för höga temperaturer.

Inom Uppsala kommuns vård- och omsorgsverksamheter arbetar personalen aktivt för att brukare ska ha det tryggt, svalt och må bra även under de varmaste dagarna.

På hemtjänsten i Luthagen handlar det om att förebygga värmestress med enkla men viktiga insatser.

– Vi tar fram fläktar, vädrar och pratar om symtom vid vätskebrist. Många äldre känner inte av värme på samma sätt, så vi påminner extra mycket om vikten av att dricka, säger Elin Lindborg, verksamhetschef för hemtjänsten i Luthagen.

På socialpsykiatriboendet Fyrislundsgatan 62 är det också stort fokus på vätskeintaget och att hålla det svalt inomhus. Persienner dras ned, AC används och aktiviteter anpassas efter temperaturen.

– Vi erbjuder kall dryck ofta, även till dem som inte själva ber om det. Frukt, isglass och vätskeersättning är också en naturlig del av vardagen just nu, säger Eva Birgersson, verksamhetschef socialpsykiatrin, och fortsätter:

– Vi gick till exempel på bio för ett tag sedan – en perfekt aktivitet när det är varmt ute.

Individanpassad omsorg

Personalen ser noggrant över varje brukares behov och önskemål, särskilt under värmeböljor. I Luthagen används genomförandeplanen som ett bra verktyg för att dokumentera hur brukarens vätskebehov ska tillgodoses, och vilka åtgärder som krävs vid tecken på vätskebrist. All information finns lättillgänglig i personalens telefoner.

För den som har svårt att dricka vatten anpassas mathandlingen, så att brukaren i stället får i sig vätskerik mat som frukt, sallad eller soppa. Utomhuspromenader planeras till de svalare delarna av dagen och skuggiga platser prioriteras.

Den legitimerade personalen, särskilt sjuksköterskorna, har en viktig roll i att vägleda, stötta och påminna övrig personal om vad som krävs i värmen.

– Vi pratar mycket med boendepersonalen om att vara extra uppmärksamma och att konkretisera vad ”att dricka bra” betyder i praktiken. Det handlar om tydliga instruktioner exempelvis hur ofta, hur mycket och vad som passar just den individen, säger Josephine Lidholm, legitimerad sjuksköterska.

Vid misstanke om vätskebrist sätter sjuksköterskorna in särskilda rutiner som exempelvis vätskescheman, något även Elin på hemtjänsten berättar om.  

– Vi skriver ned hur mycket brukaren har druckit vid varje besök. Det ger en tydlig överblick och hjälper oss att upptäcka om någon behöver extra stöd, säger Elin Lindborg.

Stöd från kommunen – och omtanke om personalen

Kommunen har riktlinjer för hur verksamheterna ska arbeta vid en värmebölja. Personalen uppmanas vara extra uppmärksam på tecken som trötthet, yrsel, hög puls eller förändrat beteende – symtom som kan tyda på att en brukare är påverkad av värmen.

– I alla verksamheter jag är involverad i har jag satt upp Folkhälsomyndighetens rekommendationer, så att alla enkelt kan se vilka åtgärder som gäller när det är varmt. Jag har också köpt en egen vattenflaska till alla här, så det blir lättare att hålla vätskebalansen, säger Eva Birgersson.

Elin Lindborg, verksamhetschef för hemtjänsten i Luthagen lyfter också personalens insats under de varma dagarna och ger dem en extra eloge.

– De får extra glass som uppskattning! Både för att orka i värmen och för att hålla sig pigga och alerta för att kunna ta hand om brukare, säger Elin.  

 

Mer råd och rekommendationer finns att läsa på  folkhalsomyndigheten.se/varmebolja

Extern skribent: Uppsala kommun

____________

LÄS ÄVEN:
Äldre särskilt sårbara vid värmeböljor – ny rapport lyfter behov av anpassning
(publ. 29 maj 2024)

Fler nyheter

SOMMAR —
Så tar Uppsalas vård- och omsorgsverksamheter hand om brukare i värmen