Målet är att fler ska förstå varför man ska betala för sin resa och vad man bidrar till när man köper biljett. Idag betalar drygt 95 procent för sin resa och de allra flesta anser att det är självklart att man ska betala för sig och ha en giltig biljett.
– Kollektivtrafiken är en viktig del av samhället, och med vår kampanj vill vi tacka alla de som reser med oss och som betalar för sin resa. I grund och botten är det en solidaritetshandling att betala för sin resa eftersom det bidrar till att vi kan fortsätta utveckla och stärka buss- och tågtrafiken i hela vårt län, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällutvecklingsnämnden.
Många är beroende av att kollektivtrafiken fungerar för att kunna ta sig till jobbet, skolan och fritidsaktiviteter på ett hållbart sätt. Eftersom kollektivtrafiken till drygt hälften finansieras av skattemedel och resten av biljettintäkter, är Region Uppsala beroende av att resenärerna betalar för sin resa.
– Vår målsättning och vilja är att man förstår varför man ska betala för sin resa, att det är ett sätt att bidra till att trygga kollektivtrafiken för alla som är beroende av en fungerande buss- och tågtrafik för att få sin vardag att gå ihop och att vi på sikt kan få fler linjer och fler avgångar i hela vårt län, säger Karin Svingby, trafikdirektör, Region Uppsala.
Sjuprocentig ökning av bussresor
Om man inte har en giltig biljett, riskerar man att få en tilläggsavgift på 1 500 kronor. Kontrollen av biljetter ombord på bussar och tåg genomförs för att stärka viljan att betala och bidra till kollektivtrafiken. Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade 19 december i fjol beslut om hur biljettkontrollen ska gå till. Beslutet innebär bland annat att fler civila kontroller ska genomföras och att det ges mer vägledning om hur en biljettkontroll ska utföras, med ett vänligt och korrekt bemötande som utgår från en tilltro till resenärerna.
År 2024 gjordes 326 024 kontroller och 10 449 tilläggsavgifter delades ut, vilket motsvarar 3,2% av de kontrollerade. Varje dag görs cirka 150 000 påstigningar inom UL-trafiken. Om två procent av dessa – motsvarande 3 000 personer – inte betalar för sin resa förlorar UL varje dag 117 000 kronor om man utgår ifrån att de som rest men inte betalat skulle ha köpt en enkelbiljett vuxen (39 kronor) för sin resa. På ett år ger det drygt 42 500 000 kronor i uteblivna intäkter.
– Det är viktigt att komma ihåg att de allra flesta betalar för sig och de vill vi lyfta fram och tacka, men vi behöver nå de som inte gör det. Vi hoppas att den här kommunikationen bidrar till att ännu fler betalar för sin resa, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef, Region Uppsala.
Kampanjen ”Tack för att du betalar för din resa” inleds 10 mars och kommer bland annat vara synlig ombord på stads- och regionbussarna och i UL:s Facebookflöde.
I fjol, 2024, gjordes sammantaget drygt 39 miljoner påstigningar på UL:s stads- och regionbussar. En ökning med sju procent från år 2023.
// Extern skribent: Trafik och samhälle