Avtalet omfattar bland annat sträckorna Uppsala – Stockholm, Uppsala – Sala och Uppsala-Gävle.
Det nya avtalet ersätter Mälardalstrafiks nödavtal med Transdev* och omfattar tidsperioden december 2026 till och med 2034.
– Över 15 miljoner resenärer använder Mälartåg varje år, varav många pendlar till och från Uppsala. Med det här avtalet får vi förutsättningar för en pålitlig trafik som människor kan bygga sin vardag kring. Det handlar ytterst om att fortsätta stärka tilliten till kollektivtrafiken, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Avtalet avser ansvar för såväl driften av tågtrafiken som bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, som driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, hittegodshantering och underhåll av tåg och depå.
Idag har Mälardalstrafik ett nödavtal och samarbete med Transdev vilket fortsätter enligt plan, samtidigt inleds förberedelserna för att VR Sverige** tar över ansvaret.
– Att upphandlingen har genomförts så grundligt och utan överprövning visar tydligt på ett professionellt och rättssäkert arbete. För oss i Region Uppsala, som delägare i Mälardalstrafik, är det centralt att resenärernas intresse står i centrum och att avtalet ger förutsättningar för hög kvalitet, punktlighet och god service ombord, säger Jenny Lundström.
Trafiken med Mälartåg omfattar fem regionaltågslinjer, och en fordonsflotta som består av 62 tåg. I takt med att resandet ökar, särskilt efter utökningen på sträckan Stockholm–Uppsala under 2025, har man fattat beslut om att investera i ytterligare 13 tåg som ska tas i trafik under 2028–2029.
// Extern skribent: Region Uppsala
* Transdev är ett internationellt transportföretag som driver persontrafik i olika former, som buss, tåg, spårvagn och båt
** VR Sverige AB är ett svenskt företag som sedan 2011 bedriver persontransporter med buss och på järnväg. Företaget ägs av den finländska staten genom järnvägsföretaget VR Group Abp.
_______