Konsumentverket öppnar nu ett 50-tal tillsynsärenden mot en rad kända influerare och annonsörer.
Therese Lindgren AB, Jocke & Jonna AB, Alice Stenlöf AB, Matilda Djerf AB, Bianca Ingrosso AB (bilden ovan), Lucas Simonsson AB och Emelie Nilsson AB. Det är bara några av alla de influerarföretag som nu fått ett tillsynsbrev från Konsumentverket. Företagen som anlitat dem för att göra reklam blir också granskade.
Bådas ansvar
– Vi vet att många influerare har ett stort inflytande på barn och unga. Därför är det extra viktigt att de tar sitt ansvar och följer lagen. Tyvärr ser vi stora brister inom området influencer marketing. Många gör reklam utan att märka inläggen tydligt. Även annonsörerna har ansvar för sin marknadsföring och behöver göra ett mycket bättre arbete med att se till att de influerare som företaget anlitar följer lagen, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.

Unga extra utsatta
Hon tillhör den grupp jurister som djupdykt i sociala medier de senaste månaderna. De har tittat på mängder med inlägg på Tiktok, Youtube, Instagram och Snapchat. Resultatet är nedslående. Väldigt många influerare gör dold reklam, trots att lagen är tydlig. Alla som använder sociala medier ska lätt kunna se vad som är reklam. Särskilt utsatta är barn och unga som tillbringar mycket tid på sociala medier och inte hunnit utveckla ett kritiskt förhållningssätt än.
Myndigheten har tagit stickprov på en rad influerares inlägg, men inte granskat allt innehåll på deras konton.

Rättsliga åtgärder
Konsumentverket kommer nu att se vad företagen svarar på kritiken. Både annonsörer och influerarnas egna företag riskerar rättsliga åtgärder. Rättsliga åtgärder kan bestå av förelägganden kopplade till vite eller att saken prövas i domstol. Ett vite kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet igen.
// Extern skribent: Konsumentverket