PEDAGOGIK | ”Grej of the Day” stärker lärandet i förskolan

• BARN • LÄROMEDEL | Förskolan / Grej of the Day (GOTD) / Studentlitteratur AB
>>
Nu ger Studentlitteratur ut en ny bok om den framgångsrika metoden Grej of the Day riktad mot förskolan. Genom mikrolektioner om dagens grej, förankrade i förskolans läroplan, kan förskollärare stärka undervisningen och lärandet i förskolan.

Grej of the Day (GOTD) är en omtyckt arbetsmetod som används flitigt i undervisningen i skolor runt om i landet och har spridit sig till länder som Finland och Nederländerna. Nu når metoden även förskolan. Syftet med Grej of the day är att väcka barns nyfikenhet och presentera kunskap på ett roligare och mer spännande sätt.

En Grej of the Day-grej presenteras med ledtrådar, fakta, kuriosa och frågor att samtala kring. Till varje grej i boken finns även kopplingar med tips, sånger, bilderböcker och faktaböcker att arbeta vidare med.

Anpassa metoden för yngre barn
För den som aldrig provat metoden är det enkelt att komma igång även i förskolan.

– Det gäller att anpassa svårighetsgraden för yngre barn. Istället för Marie Curie och Albert Einstein kan man greja med geparder eller Astrid Lindgren, säger Maria Heimer, som bearbetat metoden för förskolan tillsammans med Micke Hermansson, lärare som utvecklat konceptet och föreläser om metoden.

Passar väl med förskolans styrdokument
– Med GOTD går vi igenom samma ritual varje gång, samma tid och på samma plats. Men dagens grej kan ju vara vad som helst och det skapar en spänning och nyfikenhet hos barnen. De gillar att höra historier, och lära sig nya saker, säger Micke Hermansson och fortsätter:

– Samtidigt rimmar metoden väl med styrdokumentens skrivningar om undervisning som komplement till omsorgen i förskolan.

Kommer ihåg genom att återberätta
En viktig del av metoden är att barnen får i uppgift att hemma återberätta det de lärt sig om dagens grej.

– Återberättandet gör att barnen minns det de lärt sig bättre. Resultatet blir att de diskuterar ”svåra” ämnen med sina föräldrar och kommer tillbaka till förskolan nästa dag med ökad vetgirighet. Jag har varit med om att mina elever nästa dag kommer med mer kunskap som föräldrarna delat med sig av under middagssamtalet, berättar Micke Hermansson.

Stor behållning även för lärare
Lärare har också stor behållning av GOTD, speciellt då de märker att det ger effekt i klassrummet.

– Det är kul när eleverna bara sitter och gapar över det man berättar. Samtidigt lär jag mig något nytt varje dag som lärare. Nu vill jag inspirera och ge praktiska idéer för att stärka lärlusten även i förskolan, avslutar Micke Hermansson.

<<
_________________________________
Artikelförfattare: Studentlitteratur AB

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.