• INFRASTRUKTUR • Säkerhet | CITY / Uppsala kommun (Uk)
BILDEN: Idéskiss för S:t Persgatans tunnel under järnvägen.
>>
Spadtaget avser Uppsala kommun och Trafikverkets gemensamma projekt att anlägga planskilda korsningar på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Först ut blir S:t Persgatan, där kommunalråd Rickard Malmström (MP) och kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) leder första spadtaget tillsammans med representanter från Trafikverket.
S:t Olofsgatan och S:t Persgatan har mycket trafik och korsas dessutom av järnvägen. Tågens framfart innebär att bommarna ligger nere 40 procent av tiden på vardagar mellan kl. 7 och 9.
(Flygbilden här intill visar de två aktuella områdena)
För att få en förbättrad framkomlighet och säkerhet kommer båda korsningarna att göras om så att respektive gata läggs i tunnel under järnvägen. Uppsala kommuns del är att bygga fyra cykelbroar i samband med detta.
Trafikverket planerar nu att dra igång förberedande arbeten med bl.a. ledningsomläggningar kring projektet, och i samband med det tas ett första spadtag. Själva järnvägsarbetena är planerade till tidigast 2024.
Det första spadtaget tas på torsdag 19 december.
Järnvägsövergången (S:t Persgatan) som den ser ut idag.
<<
______________________________
Artikelförfattare: Uppsala kommun