• INFRASTRUKTUR • Säkerhet | CITY / Uppsala kommun (Uk)

BILDEN: Idéskiss för S:t Persgatans tunnel under järnvägen.
>>

Spadtaget avser Uppsala kommun och Trafikverkets gemensamma projekt att anlägga planskilda korsningar på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Först ut blir S:t Persgatan, där kommunalråd Rickard Malmström (MP) och kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) leder första spadtaget tillsammans med representanter från Trafikverket.

S:t Olofsgatan och S:t Persgatan har mycket trafik och korsas dessutom av järnvägen. Tågens framfart innebär att bommarna ligger nere 40 procent av tiden på vardagar mellan kl. 7 och 9.

(Flygbilden här intill visar de två aktuella områdena)

För att få en förbättrad framkomlighet och säkerhet kommer båda korsningarna att göras om så att respektive gata läggs i tunnel under järnvägen. Uppsala kommuns del är att bygga fyra cykelbroar i samband med detta.

Trafikverket planerar nu att dra igång förberedande arbeten med bl.a. ledningsomläggningar kring projektet, och i samband med det tas ett första spadtag. Själva järnvägsarbetena är planerade till tidigast 2024.

Det första spadtaget tas på torsdag 19 december.


Järnvägsövergången (S:t Persgatan) som den ser ut idag.

<<

______________________________
Artikelförfattare: Uppsala kommun

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.