Minskad kontanthantering skapar ojämlikhet enligt ny rapport

• SAMHÄLLE • Kontanter — digitala tjänster | Seniorer / Funktionsnedsättning / Länsstyrelsen i Uppsala län

>>
I tisdags (läs 3 december) presenterade landets länsstyrelser rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2019”. I den konstateras att tillgången på betaltjänster i Uppsala län än så länge i stort är god, men att minskad kontanthantering framför allt drabbar vissa grupper, som äldre och personer med funktionsnedsättningar.

I dag, den 3 december, offentliggörs länsstyrelsernas nationella årliga rapport ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2019”. Rapporten visar att tillgången till kontanttjänster i Uppsala län än så länge är generellt god – de flesta invånare i länet har inte längre än 10 kilometer till närmsta uttagsautomat eller 20 kilometer till en plats att lämna dagskassa.

Men det Länsstyrelsen Uppsala län särskilt vill lyfta fram i årets rapport är att förändringarna i kontantinfrastrukturen gått fort och att läget är relativt sårbart. På fem år har antalet platser för betalningsförmedling minskat med 37 procent. Platser för dagskassehantering har minskat med ungefär hälften sedan år 2016.

Det är en fråga som rör hela länet, eftersom nedläggningar inte bara sker på mindre orter utan även i större städer som Enköping och Uppsala.

– På många orter finns det nu endast enstaka ombud kvar som erbjuder tjänsterna. Länsstyrelsen håller ett öga på utvecklingen av kontantinfrastrukturen under 2020. Nästa år kommer vi särskilt att utreda behoven i Älvkarleby och Knivsta kommuner, säger Matilda Markne, processledare för länsstyrelsens arbete med grundläggande betaltjänster.

Sammantaget bedömer landets länsstyrelser att det är viktigt att öka den digitala delaktigheten för att förbättra tillgången till grundläggande betaltjänster. För det krävs både fler utbildningsinsatser och ökad möjlighet till personlig service.

– Vi ser tydligt att vissa grupper, framför allt äldre och personer med funktionsnedsättningar, inte upplever att tillgången är tillfredsställande. Det är också grupper som inte använder digitala betaltjänster i lika stor utsträckning som befolkningen i stort, vilket gör dem extra beroende av de fysiska platserna för betaltjänster, säger Matilda Markne.

Länsstyrelsen arbetar aktivt med insatser för att kunna öka användningen av digitala betaltjänster.

– Vi ser att det digitala utanförskapet är en del av en större samhällsutmaning. Här krävs mer samverkan mellan olika offentliga aktörer, säger Matilda Markne.

<<

_________________________________________________
Artikelförfattare: Länsstyrelsen i Uppsala län | 2019-12-03

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.