0 0
Read Time:2 Minute, 2 Second

SJUKHHUS / MÄTNING —

(Akademiska sjukhuset, UAS)

 

En attitydmätning hösten 2020 visar att patienter som besökt Akademiska ger sjukhuset högre betyg än i en jämförbar mätning våren 2017. Det gäller i stort sett alla punkter, men skillnaden är störst vad gäller miljön, såsom lokalernas standard och en trivsam miljö. Även tillgängligheten uppskattas. 60 procent upplevde inga eller små problem med väntetiderna trots den höga beläggningen under pandemin.

 

– Det är oerhört glädjande att patienterna är mer nöjda än våren 2017. Sex av tio uppger att väntetiderna inte varit ett problem eller varit ett mindre problem. Här ska medarbetarna ha en eloge som trots pandemin lyckats upprätthålla en god tillgänglighet under hösten, säger Marianne van Rooijen, tf sjukhusdirektör på Akademiska sjukhuset.

Att fler uppskattar sjukhusmiljön menar hon kan relateras till de betydande investeringar som gjorts de senaste åren, i upprustning/modernisering av vårdavdelningar och byggande av en ny vårdbyggnad som bland annat inneburit att sjukhuset nu har fler enkelrum.

Attitydmätningen har genomförts av Provos Research och är en uppföljning av mätningar 2014 och 2017. Det övergripande syftet är att undersöka hur väl medborgare känner till universitetssjukhuset, men också att undersöka hur patienter och anhöriga upplever vården. Mätningen ger också en bild av hur Akademiska sjukhuset ligger till när det gäller förväntningar på ett universitetssjukhus med högspecialiserad vård.

 

Den aktuella undersökningen baseras på webbintervjuer med 2820 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 18-79 år. Av dessa har 226 svarat explicit på frågor om sitt senaste besök på Akademiska sjukhuset.

Resultatet visar att 77 procent av respondenterna har kännedom om Akademiska jämfört med 71 procent 2017. Kännedomen har ökat mest i Norra Stockholm och Dalarna. På frågan om vilket sjukhus man helst skulle vilja bli inlagd på harAkademiska ökat som förstahandsval bland vårdanställda. När patienterna rankar vad som är viktigast hamnar följande i topp: hög medicinsk standard, erkända specialister och att man före/efter behandlingen kan få kontakt per telefon med ansvarig personal.

Mätningen avspeglar även hur patienterna upplever sin vistelse på sjukhuset.

– Att fler patienter känner sig delaktiga i sin vård jämfört med 2017 är positivt eftersom vi arbetar mycket med personcentrerad vård. En annan förändring är att fler är positiva till informationen från/kommunikationen med personalen. Dessutom är betydligt fler positiva till informationen man får vid utskrivning. Vi ser också att fler upplever miljön som lugn, ostörd och trivsam samt att man blivit mer positivt inställd till städningen, säger Marianne van Roijen.

 

Extern skribent: Akademiska sjukhuset (UAS)

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.