SVERIGE / KLÄDER / SVENSK HANDEL —

Modebilden har förändrats i takt med att pandemin ställt om våra liv. I tider där festerna är färre och möten sker digitalt eller ute i naturen blir bekvämlighet och funktionalitet allt viktigare. Därför är årets modejulklapp 2020 hoodien – även känd som luvtröjan.

Vi tycker att hoodien är det självklara mjuka paketet under granen detta pandemiår. Det är ett bekvämt plagg som dessutom många gånger har en hög modegrad. Utbudet i såväl sport- som modehandeln är stort och alla kan hitta sin favorit, säger Maria Sandow, kanslichef  Svensk Handel Stil. 
 
En del har permitterats från sina jobb och många andra har uppmanats att arbeta hemifrån. Vi lever på flera sätt en ny vardag, där sammankomster och möten sker digitalt. Festerna är inställda. Att vistas utomhus har blivit den nya sociala arenan. Det gör hoodien mer användbar är någonsin.    

Hoodien samspelar med flera av de mest aktuella trenderna och klädkoderna. Plagget passar lika bra hemma som på gatan, i skogen eller på träningen. Dessutom är hoodien ett inkluderande plagg som används av de flesta, det spelar ingen roll vem du är eller varifrån du kommer, säger Sofia Li Molin, Creative Director  Swedish Fashion Council. 

Hoodien producerades först av märket Champion på 30-talet för arbetare i fryslager i New York. Idag finns plagget hos nästan alla varumärken, i en mängd olika prisklasser. 

Årets modejulklapp utses av Svensk Handel Stil i samarbete med Swedish Fashion Council. Det är trettonde året i rad som modejulklappen utses.

Extern skribent: Svensk Handel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.