SVERIGE / NY RAPPORT —

Den pågående corona-pandemin har bidragit till en ökad efterfrågan på nyheter. Vår nya rapport ”Svenska nyhetsvanor 2020 – i normaltider och kristider” visar att allt fler svenskar har tagit del av nyhetssändningar i radio, tv och på morgontidningarnas nyhetssajter. Störst ökning av nyhetsanvändningen har skett på public service-mediernas och TV4:s nyhetssajter.

En del av förklaringen till den kraftiga uppgången ligger sannolikt i de dagliga pressträffar som sänts direkt på SVT:s sajt. Det nyhetsprogram som har ökat mest under våren är Aktuellt, men även TV4 Nyheterna och Rapport har haft en ökad räckvidd. Sociala medier som nyhetsplattform har däremot inte fått något uppsving utan tvärtom minskade deras betydelse som källa till nyheter under pandemin.

Den digitala skiljelinjen blir allt mindre

I rapporten, Svenska nyhetsvanor i normaltider och kristider, beskrivs också hur svenskarna successivt har förändrat nyhetsanvändningen under åren 2000 – 2019 från papper och tablå till digitala nyhetsmedier. I slutet av 2010-talet har den digitala skiljelinjen mellan yngre och äldre blivit något mindre, eftersom den äldre delen av befolkningen har blivit allt mer digitala.

Rapporten Svenska nyhetsvanor 2020 – i normaltider och kristider är gjord av Ulrika Andersson, docent och biträdande föreståndare för SOM-institutet, på uppdrag av Myndigheten för press, radio och tv.

___________________________________
Extern skribent: Myndigheten för press, radio och tv

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.