[BILDEN] Bröderna Christoffer och Alexander Nordling driver Handlar’n i Järlåsa som numera även rymmer en servicepunkt.



UPPSALA KOMMUN • LANDSBYGDEN —

Nu har Uppsala kommun två nya servicepunkter – i Skyttorp och Järlåsa. Servicepunkterna är en del i kommunens långsiktiga satsning för en levande landsbygd.

Sedan 2018 har Uppsala kommun initierat servicepunkter i flera orter på landsbygden, för både kommersiell och offentlig service. Med de två nya servicepunkterna i Skyttorp och Järlåsa finns det nu sju servicepunkter i kommunen.


Servicepunkten i Järlåsa huserar i livsmedelsbutiken Handlar’n som drivs av bröderna Christoffer och Alexander Nordling.

– Vi har enbart fått positiva och hoppfulla reaktioner på servicepunkten. Jag hoppas att den ska ge människor de enkla möjligheterna som vissa faktiskt saknar hemma, säger Christoffer Nordling.

Servicepunkterna drivs i samverkan mellan kommunen, lokala företag och föreningar för bygdens utveckling. Fokus är kommersiell service i form av exempelvis dagligvaror, post, apotek, betaltjänster och drivmedel. Vilken service som behövs varierar mellan bygderna. Det handlar också om att skapa nya mötesplatser. Uppsala kommun stöttar verksamheten både finansiellt och administrativt.

– Med samlad service förbättrar vi tillsammans med näringsidkarna förutsättningarna för att bo och verka på landsbygden. Servicepunkterna är ett led i arbetet med att göra Uppsala till Sveriges bästa landsbygdskommun, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunen planerar att öppna servicepunkter på ytterligare två orter under hösten.

____________________
Extern artikelförfattare: Isabelle Waldenvik, Uppsala kommun

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.