Håll Sverige Rent har i tre år arbetat på uppdrag av regeringen med nationella informationskampanjer för att förebygga nedskräpning. Från årsskiftet tas pengarna för det arbetet bort. ”Det är oroväckande särskilt som människor i år har hittat ut i naturen och tagit med sig nedskräpningen dit”, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Under åren 2018, 2019 och 2020 har Håll Sverige Rent haft ett särskilt regeringsuppdrag tillsammans med Naturvårdsverket för att arbeta förebyggande mot nedskräpning. Arbetet har lett till stora informationskampanjer med målet att höja kunskapsnivån och ändra attityder och beteenden bland allmänheten.

De effektmätningar som har genomförts och redovisats för myndigheterna visar att kampanjerna har varit framgångsrika och att allmänheten har fått en bättre kunskap om nedskräpningens negativa effekter. Särskilt unga mellan 18-29 år har påverkats av kampanjerna. Andelen som ser nedskräpning som ett problem ökade med 11 procentenheter mellan 2018-2019. Andelen unga som anser sig ha hög kunskap om nedskräpningens effekter ökade med 6 procentenheter.

– Sedan 60-talet har Håll Sverige Rent varit den viktigaste rösten i det förebyggande arbetet mot nedskräpning. Men utan pengar går det inte att nå ut brett i samhället. Det är oroväckande att regeringen inte visar ett större intresse för det här arbetet, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Under samarbetets gång har regeringen satsat 20 miljoner kronor per år på informationskampanjerna. Dessa pengar uteblir från årsskiftet 2020-2021. Följden blir att det från och med 2021 riskerar att inte kunna genomföras några rikstäckande kampanjer för att förebygga nedskräpning i Sverige. Förebyggande informationsinsatser är något som lyfts som en viktig del i EU:s engångsplastdirektiv, som ska implementeras nästa år i Sverige.

– Det är en märklig prioritering av en regering som säger sig ta nedskräpningen av plast och annat på allvar. Skräpet skadar natur och djur, förstör våra hav, gör våra städer otrygga och kostar kommunernas skattebetalare miljarder att städa upp. Det här är större än ett miljöproblem och förebyggande insatser bör prioriteras upp på Regeringskansliet, avslutar Johanna Ragnartz.
.

MER INFO om Skräpigt Tänkt!
Håll Sverige Rent har lanserat kampanjen ”Skräpigt tänkt!” för att få regeringen att inte stryka satsningen för att minska nedskräpningen i Sverige.

Artikelförfattare: Håll Sverige Rent

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.