• NÄRINGSLIV • UPPSÄGNING | Hemtjänst / Ledsagning / Uppsala kommun (Uk)


>> Företaget Nina hemtjänst AB som driver hemtjänst och ledsagning i Uppsala kommun anses ha brustit på flera punkter i avtalet. Beslutet fattades 4 juni och verksamhet kopplad till företaget upphör 30 juni.

– Vi känner inte längre förtroende för Nina hemtjänsts förmåga att fullfölja sin del av avtalet och har därför beslutat att häva avtalet. Det rör sig om brister i fakturering, anställningsvillkor och att utföra den hjälp som brukarna har rätt till, säger Caroline Hoffstedt (S) ordförande i äldrenämnden.

Det är drygt 120 brukare som får sin hemtjänst/hemsjukvård från Nina hemtjänst och drygt 30 brukare som får sin ledsagning från företaget.

– Vi vill såklart att alla brukare som drabbas ska känna sig trygga i att få den vård och omsorg som de har rätt till. De kommer att bli personligt kontaktade av kommunens biståndshandläggare för att få stöd i att välja ny utförare, säger Angelique Prinz Blix (L) ordförande i omsorgsnämnden.

Uppsala kommun utför kontinuerligt uppföljningar för att säkra att verksamheten håller den kvalitet som avtalen säger. Vid påträffande av brister upprättas åtgärdsplaner med uppföljning. De brister som kommunen identifierat hos Nina hemtjänst har trots påpekanden inte åtgärdats. Detta gör att kommunen inte längre har förtroende för Nina hemtjänst.

<<
___________________________________
Artikelförfattare: Uppsala kommun (Uk)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.