• KONSUMENTBETEENDE • HANDELN | Sars-cov2-pandemin / Undersökning / Demoskop / Svensk Dagligvaruhandel


Illustrationsbild (Foto: Svensk Dagligvaruhandel).

>>
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Resultatet bekräftar att svenska konsumenter tagit till sig av de rekommendationer och råd som både myndigheter och dagligvaruhandeln kommunicerat.

– Dagligvaruhandelsaktörerna har sedan början av april då Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer arbetat mycket aktivt med att implementera olika åtgärder i butikerna. Vi följer utvecklingen och inför sommaren fortsätter vi med dagligvaruhandelns gemensamma annons- och informationskampanj till svenska konsumenter med förhoppning att man fortsätter agera på ett sätt så trängsel inte uppstår, förklarar Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Trots att resultatet visar på positiva förändringar vill branschorganisationen inte se det som en anledning till att luta sig tillbaka.

– Undersökningen bekräftar att det idag finns en medvetenhet om hur man bör agera i samband med sina inköp av livsmedel för att minska risken för smittspridning. Men det finns utrymme för förbättringar, tex att ännu fler funderar på om de kan åka ensam till livsmedelsbutiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, avslutar Karin Brynell.

<<
_____________________________________
Artikelförfattare: Svensk Dagligvaruhandel 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.