• RÅDGIVNING • VÅRD | Informationsteknik / 1177 Vårdguiden / Inera


>>
Fler och fler svenskar använder 1177 Vårdguidens e-tjänster för att kontakta hälso- och sjukvården eller läsa personlig vårdinformation. Nu är det sju miljoner invånare som någon gång loggat in på 1177.se

Det är populärt att läsa sin journal, omboka sitt vårdbesök och förnya recept. Hittills i år har nära en miljon recept förnyats efter att invånare har kontaktat sin mottagning via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

– Länge har 1177 Vårdguiden varit förknippat med framför allt sjukvårdsrådgivning på telefon och information om hälsa och förebyggande vård på 1177.se. Detta trots att regionerna erbjudit e-tjänster via 1177 Vårdguiden i många år. Men nu verkar det som invånare i allt högre grad ser e-tjänsterna som en självklar del av 1177 Vårdguiden och därmed hälso-och sjukvårdens erbjudande, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.

I takt med att invånare i allt högre grad använder e-tjänsterna är det också fler vårdmottagningar som vill utöka sitt utbud. I mars och april till exempel ökade intresset från vårdmottagningar att kunna erbjuda patienter en säker, digital kontaktväg in till mottagningen, som ett komplement till telefonsamtal och fysiska besök. Många vårdmottagningar erbjuder redan sina patienter den möjligheten och det är en populär tjänst som används av många.

<<
_____________________________________
Artikelförfattare: Inera / 1177 Vårdguiden

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.