• STOCKHOLM • OPERA| Biljetter / Sars-cov2-pandemin / Kungliga Operan


Den 19 maj släpper Kungliga Operan biljetterna till säsongen 20/21 

>>

Kungliga operan i Stockholm har precis som alla andra verksamheter i världen tvingats att hantera verkningarna av coronapandemin. I ett pressmeddelande skriver man:

I dag presenterar Kungliga Operan programmet för spelåret 2020-21. Trots ovissheten kring samhällssituationen kommer verksamheten, på ett eller annat sätt, att genomföra föreställningar. Inte minst med hjälp av den nyligen lanserade digitala scenen Operan Play.
– Eftersom vi omöjligt kan veta hur hösten kommer att se ut, arbetar vi med tre, fyra olika scenarier för varje föreställning. Vi gör verkligen allt vi kan för att, även i höst, kunna erbjuda svenska folket konst i världsklass«, säger vd och operachef Birgitta Svendén.

– Det är  min fasta övertygelse att scenkonsten har något viktigt att säga oss. Konst och musik har genom alla tider betytt enormt mycket i svåra tider. Konsten kan helt enkelt hjälpa oss människor att blicka framåt, säger Birgitta Svendén och fortsätter:

– Jag vill också betona att vi sätter våra besökare och medarbetares säkerhet i främsta rummet och att vi kommer vidta en rad åtgärder för att alla som kommer till Operahuset ska känna sig trygga.

Kungliga Operans säsong 2020–21
Nytt för säsongen 2020-2021 är att repertoaren innehåller flera samtida operor och dansverk med premiär på stora scenen. Exempel på detta är Rufus Wainwrights Prima Donna som startar hösten och Operans beställningsverk Löftet med urpremiär på Förintelsens minnesdag och slutligen det svenska nyskrivna familjeäventyret Snödrottningen lagom till jul. Det blir urpremiär på moderna dansverket Riptide som koreografen Hlín Hjalmarsdóttir skapar direkt för Kungliga Baletten med nykomponerad musik av Perro del Mar och vidare tar avantgardet plats på scenen i form av två verk från skilda 1900-talsepoker – Les Ballets Suédois hyllar det svenska kompaniet som skapades för 100 år sedan och i Unga på Operans uppsättning av Klaus Nomi porträtteras den tyske kontratenoren, synthpoparen och stilikonen.

Samtida operor och Wagner-final
Höstens första operapremiär är Prima Donna av singer-songwritern, indie-ikonen och operaälskaren Rufus Wainwright och med hovsångerskan Elin Rombo i titelrollen.  Wainwrights hyllning till operakonsten är en Maria Callas-inspirerad berättelse om den självförbrännande divan och vårt omättliga behov av att hylla och håna henne.

– Rufus Wainwrights Prima Donna är årets första premiär och jag ser verkligen fram emot den. Just nu utgår vi från att den kommer att kunna genomföras som planerat, men jag och Rufus har en pågående dialog om hur vi löser det om restriktionerna håller i sig. Ett alternativ är att sända Prima Donna via Operan Play – vår digitala kanal som lanserades bara ett par veckor före coronavirusets utbrott«, berättar Birgitta Svendén.

Sextiosex år efter befrielsen av Auschwitz och på Förintelsens minnesdag den 27 januari blir det urpremiär för Löftet. Dramatikern Susanne Marko har skrivit ett libretto som är inspirerat av hennes egen familjehistoria. Verket är skapat för Kungliga Operan i ett samarbete med tonsättaren Mats Larsson Gothe. För regin står Stefan Larsson som främst är verksam på Dramaten och som dessförinnan regisserat Medea med urpremiären på Operan. Uppsättningen har ett hållbarhetsperspektiv med både dekor och kostymer av återvunnet material.  

– Vi vill berätta historier ur verkligheten och det gör vi med Löftet. Vad händer när människor slits från varandra för att tvingas till olika fasansfulla platser? Verket handlar om att försöka återfinna sin partner och att just det är ett sätt att försöka överleva. Det är en stark berättelse som är relevant för oss idag, säger vd och operachef Birgitta Svendén.

Snödrottningen är en nyskriven familjeopera för barn från 5 år av den svenske tonsättaren Benjamin Staern efter H.C. Andersens saga. Operan blev en stor framgång när den hade urpremiär på Malmö Opera 2016; »fullkomligt lysande« skrev Expressen om verket. Nu får föreställningen, som regisseras av Elisabet Linton, efterlängtad Stockholmspremiär.

Säsongens sista operapremiär blir Richard Wagners Mästersångarna i Nürnberg. Här får dirigenten Alan Gilbert göra sin första operauppsättning som musikchef. Sångarlaget toppas av John Lundgren, Daniel Johansson och Christina Nilsson – en uppsättning med enbart svenska solister. Mästersångarna i Nürnberg skiljer sig från Wagners andra operor, dels för att det är en komedi, dels för att den skildrar vanliga människor till skillnad från gudar och andra mytologiska gestalter.

Nyskapande dans med nyskriven musik samsas med balettklassiker
Kungliga Balettens höstsäsong inleds med Les Ballets Suédois, ett program som hyllar det svenska kompaniet i Paris som var tongivande för avantgarde-rörelsen och än i dag – 100 år senare – framstår som ett av dans- och konstscenens mest revolutionerande fenomen.

Baletten gör en stor satsning på två av de allra största klassikerna, Svansjön och Askungen. I den här tolkningen av Svansjön, som utgår från originalversionen, får Kungliga Balettens samtliga 68 dansare visa sin excellens. Askungen är en familjebalett skapat direkt för Kungliga Baletten av Tamara Rojo, konstnärlig ledare för English National Ballet, tillsammans med färgstarka kostymer av modeskaparen Christian Lacroix. 

– Vi behöver i allra högsta grad underhållning och fantasi i våra liv just nu. Tunga nyheter behöver balanseras upp med perspektiv och skönhet. Och det får man här på Kungliga Operan, säger balettchef Nicholas Le Riche.

Men i Balettens repertoar balanseras samtidigt klassikerna med nya koreografer och nyskriven musik. Koreografen Hlín Hjálmarsdóttir skapar Riptide direkt för Kungliga Baletten till musik av Jacob Haage och El Perro del Mar. Riptide ingår i ett program som även innehåller Glacial Decoy av Trisha Brown, banbrytare för den moderna dansen, och Ohad Naharins Minus 16, ett sprängfyllt verk av energi, styrka och frigörelse som satte stort avtryck när Kungliga Baletten framförde det i våras.

Klaus Nomi och barock för barn
Att Klaus Nomi (1944–83) var en banbrytande avantgardist som också hade en stark längtan efter samhörighet och kärlek är ett centralt tema i texten som är av dramatikern Lucas Svensson. Musiken i Klaus Nomi rymmer allt ifrån Purcell, Saint-Saëns, Mahler till Nomis egna hitlåtar och titelrollen görs av barytonen Richard Hamrin.  Föreställningen regisseras med Sunil Munshi. Från 16 år och uppåt.

– I Klaus Nomi möter publiken ett monologbaserat verk där text, musik, sång och kraftfullt sceniskt uttryck blivit brutalt aktuell genom den pågående pandemin, säger Anna Karinsdotter, konstnärlig chef för Unga på Operan.

Unga på Operans andra urpremiär har titeln Station Illusion. Barockspecialisten Karin Modigh gör här en djupdykning i historien för att skapa en kärleksförklaring till den franska barockteatern. Det blir svängig musik och spännande upptåg med teaterälskaren Nicodemus Tessin som guide. För hela familjen. Passar barn från 6 till 10 år.

Eva Dahlgren och Anne Sofie von Otter på stora scenen

Dessutom kommer två av Sveriges främsta artister att framträda med varsin konsert:

Eva Dahlgren kommer tillsammans med Kungliga Hovkapellet att bjuda publiken på en vild kväll – »frisyrerna ska stå på ända när vi är klara«, säger den ikoniska artisten som 30 år efter succéalbumet En blekt blondins hjärta aldrig vill sluta att överraska.

Mezzosopranen och hovsångerskan Anne Sofie von Otter bjuder tillsammans med Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet på ett musikdramatiskt verk av den finländska världsgiganten Kaija Saariaho. La Passion de Simone speglar den fransk-judiska filosofen och mystikern Simone Weil och hennes tankar kring människans och samhällets grundläggande behov.

Från Apocalypse Now till Bioshock – Wagners greatest hits
För Kungliga Hovkapellet – en av världens äldsta orkestrar – är Richard Wagner en av orkesterns absoluta favoritkompositörer. Men det är inte bara inom opera som Wagner möter sin publik, utan även i filmens samt tv- och datorspelens värld. Men även om film är bäst på bio är Wagner bäst när Hovkapellet spelar sin greatest hits-konsert – Från Apocalypse Now till BioShock – så att hela Operahuset knakar.

Kungliga Operan avslutar sitt pressmeddelande med ord som de flesta idag kan instämma i:
Vi längtar och blickar framåt mot den dag då vi åter kan hissa ridån och hälsa er välkomna tillbaka till Operahuset igen.

OPERA
Prima Donna – svensk premiär 26 september
Snödrottningen – premiär 19 november
Löftet – urpremiär 27 januari
Mästersångarna i Nürnberg – premiär 27 mars

BALETT
Les Ballets Suédois – premiär 4 september
Svansjön – premiär 3 december
Hjálmarsdóttir/Brown/Naharin – premiär 19 februari
Askungen – premiär 21 maj

UNGA PÅ OPERAN
Klaus Nomi – urpremiär 17 oktober
Station Illusion – urpremiär 24 april

KONSERT
Anne Sofie von Otter: La Passion de Simone – 17 oktober
Eva Dahlgren Live på Kungliga Operan – 15 & 16 maj
Kungliga Hovkapellet: From Apocalypse Now till BioShock – 7 & 8 april

<<
__________________________________________________
Artikelförfattare: Kungliga operan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.