• BARN & UNGA • SVERIGE | Trygghet & Stöd / CHATT / Barnens Rätt I Samhället (BRIS)


Illustrationsbild.
>>

Med stöd från Vinnova startar nu Bris, Microsoft och Governo ett samarbete med målet att kunna ge barn i utsatta situationer ännu bättre stöd och effektivisera kötiden när de kontaktar Bris via chatt, telefon och mejl.

Förra året hade Bris över 27 000 samtal med barn och unga om viktiga och svåra saker i livet till den nationella stödlinjen 116 111, via telefon, chatt och mejl. Trycket har länge varit stort i stödlinjen och Bris har utökat sin stödverksamhet för att kunna svara på den ökade efterfrågan, men fortfarande är det svårt att räcka till. 

I och med det nuvarande krisläget finns en ökad oro hos barn och i spåren av coronakrisen förväntas barns utsatthet nu förvärras över lång tid. Detta samarbete kommer att möjliggöra för Bris att kunna hjälpa fler barn och på ett mer effektivt sätt bemöta den ökade efterfrågan som uppkommit i krisen.

– Nu har vi tagit det första steget, och kan tillsammans göra en förstudie kring hur vi bäst kan effektivisera kötiden när ett barn kontaktar Bris. Genom att säkerställa att barn som kontaktar Bris får snabbare svar och mer effektiv hjälp kommer vi kunna vara ett bättre stöd för barn i utsatta situationer säger projektledare Mikael Drackner, utvecklingsstrateg vid Bris.

<<
__________________________________________
Artikelförfattare: Barnens Rätt I Samhället (BRIS)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.