• NÄRINGSIDKARE • MOBILISERING | SUBVENTIONER / Sars-cov2-pandemin / Uppsalahem


Hyresvärden Uppsalahem skriver med anledning av coronakrisen på sin webbsida:

>>
För att stötta Uppsalas småföretagare och näringsliv, som står inför en svår och akut situation, sänker Uppsalahem lokalhyrorna med cirka 50% under tre månader 2020 för utvalda branscher.

Uppsalahem har gjort en avvägd bedömning vilka branscher och kunder som främst behöver hjälpen. Det handlar till exempel om mindre butiker, frisörer, salonger, caféer och restauranger. Vi kommer även att vara tillmötesgående med att bevilja anstånd och förlängt förfallodatum med hyresinbetalningarna om lokalhyresgästen så önskar.


Frågor och svar:

Jag kan inte betala min hyra, vad ska jag göra?

  • Du ska kontakta Uppsalahem via mejl på lokaler@uppsalahem.se, med följande uppgifter:
    • Företagsnamn och organisationsnummer
    • Lokalnummer
    • Hur påverkar Corona-krisen ditt företag
  • Därefter kommer vi att kontakta dig med ett svar om du som lokalhyresgäst kan få ytterligare hjälp av Uppsalahem.

 

Finns det möjlighet att få förlängt förfallodatum på min hyresavi?

  • Ja, det finns det.
  • Skicka ett mejl till ekonomi@uppsalahem.se med följande uppgifter:
    • Företagsnamn och organisationsnummer
    • Lokalnummer
    • Skriv in ämnesraden att du önskar få förfallodatumet förlängt

 

Jag har kvartalsinbetalning av min lokalhyra och jag undrar om det går att betala månadsvis istället?

  • Ja, det gör det.
  • Skicka ett mejl till ekonomi@uppsalahem.se eller lokaler@uppsalahem.se med följande uppgifter:
    • Företagsnamn och organisationsnummer
    • Lokalnummer
    • Skriv in ämnesraden att du önskar få månadsinbetalning

 

I mitt hyresavtal står det att jag måste ha öppet i min butik under särskilda tider. Detta är inte möjligt i rådande situation. Vad ska jag göra?

  • Du ska kontakta din förvaltare på ditt distriktskontor.
  • Om du saknar kontaktuppgifter, kan du ringa vårt Kundcenter på 018-727 36 00, så hjälper de dig rätt!

 

Jag kan inte betala min hyra, men vet att jag har en säkerhet för hyresavtalet deponerad hos Uppsalahem. Hur gör jag då?

  • Deponerad säkerhet, depositionen, kan nyttjas för att betala den del av hyran som du som lokalhyresgäst inte har möjlighet att betala på annat sätt.
  • Du kan kontakta Uppsalahem genom att skicka ett mejl till ekonomi@uppsalahem.se eller lokaler@uppsalahem.se med följande uppgifter:
    • Företagsnamn och organisationsnummer
    • Lokalnummer
    • Skriv in ämnesraden att du önskar nyttja din säkerhet 

Uppsalahem avslutar med ett än mer personligt tilltal:
”Ni är många småföretagare står inför en ekonomisk kris och vi vill försöka få så många företag som möjligt att överleva de kommande månaderna. Fortsätt kämpa, vi försöker hjälpa er så snabbt vi kan!”

<<
_____________________________
Artikelförfattare:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.