• COVID-19 • PANDEMI | Stockholm / Kungliga Operan

BILDEN: Kungliga Operan.


>> Kungliga Operan fattade i dag beslutet att ställa in samtliga publika evenemang. Beslutet baseras på att Folkhälsomyndigheten vid dagens presskonferens förtydligat vad som gäller för verksamheter som besöks av många människor som kommer från olika delar av landet och utlandet.

Eftersom Kungliga Operan som nationalscen har publik från både Sverige och övriga världen, gav Kungliga Operans styrelse till VD, Brigitta Svendén, mandat att ställa in all publik verksamhet från och med igår, lördagen den 14 mars, till och med lördagen den 28 mars. Beslutet gäller tillsvidare och kan komma att omprövas.

– Vi tycker det är en tråkig men nödvändig åtgärd. Vi har som nationalscen följt myndighetens och regeringens beslut, men nu när direktiven förtydligades från Folkhälsomyndigheten under vilka omständigheter vi kan bedriva publik verksamhet ser vi det här som enda riktiga åtgärd, säger Kungliga Operans VD.

Under tiden arbetar Kungliga Operan för att utöka innehållet på den nyligen lanserade digitala tjänsten Operan Play. Tjänsten erbjuder möjlighet att se hela föreställningar och bakom-scenen-material från Operan, utan avgifter och utan att man behöver login.

– Vi planerar att sända mer föreställningar och sända live från våra repetitioner här i huset under perioden, säger Birgitta Svendén. Verksamheten kommer att pågå som vanligt trots att vi stängt. Och jag önskar att vår publik tar hand om sig på bästa sätt och att de kan fortsätta njuta av vår scenkonst men då hemma i soffan, tills vi öppnar huset igen.

<<
_______________________________________________
Artikelförfattare: Kungliga Operan STHLM | 2020-03-14

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.