TEATER | Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker

• KULTUR • STOCKHOLM | Furstinnan av Amalfi / Dramaten

BILDEN: Maia Hansson Bergqvist.

>>
John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.

Det handlar om en ung furstinna och nybliven änka som vill råda över sitt eget liv och gifta sig med sin älskare. Hennes bröder vill till varje pris hindra henne och skyr inga medel.

Jag blev faktiskt väldigt upphetsad när jag läste Furstinnan av Amalfi. Först hade jag en annan bild av pjäsen, som så ofta med klassiker. Men när jag läste den tänkte jag: Det var då en kaxig kvinna! Den är så modern att när furstinnan pratar hade det kunnat vara jag eller Maia. Sen om man vet att det är den första helfigurskvinnan i elisabetansk dramatik, då blir man extra imponerad. 1613 kom hon ut i full figur och deklarerade sina egna rättigheter: att få vara lycklig, älska med den hon vill. Hon är sexuell, ett subjekt, en maktspelare med demokratiska idéer, berättar Suzanne Osten.

Furstinnan av Amalfi är kvinnorollen som Shakespeare nog önskade att han hade skrivit. Pjäsen blev en stor framgång och det var inte minst Furstinnan, själva titelrollen, som entusiasmerade den dåtida publiken. Rollen fick en alldeles egen stjärnstatus i tidens poesi och pamfletter som lösgjorde den från både pjästext och skådespelare. Furstinnan blev ett fenomen, säger Per Lysander som översatt pjäsen.

Pjäsen beställdes av Shakespeare och hade urpremiär 1613 i London och är fortfarande en av de mest spelade pjäserna på brittiska teatrar. Regisserar gör Suzanne Osten, en av den moderna svenska teaterns förgrundsgestalter, nu för första gången på Dramatens stora scen. En uppsättning med stor ensemble, påkostade kostymer signerade kostymören Anna Heymowska och nyskriven musik av Niki & the Dove.

Suzanne Osten och Per Lysander träffades på Lunds universitets studentteater för 55 år sedan. Under många år arbetade de tillsammans på Unga Klara där de bland annat skrev Medeas barn, en klassiker inom barndramatiken.

Medverkande:
David Arnesen
Maia Hansson Bergqvist
Siri Hamari
Hamadi Khemiri
Elin Klinga
Rasmus Luthander
Simon Norrthon
Razmus Nyström
Kristina Törnqvist
Pierre Wilkner

Barnstatister: Elmer Karlgren Grerup, Frans-Alexander Riddarstjärna, Mark Albert Savickij
Slagverk: Anna Lund, Åke Eriksson

Av: John Webster
Regi: Suzanne Osten
Översättning och bearbetning: Per Lysander
Peruk och mask: Mimmi Lindell, Peter Westerberg
Scenografi och kostym: Anna Heymowska
Ljus: Torkel Blomkvist
Koreografi: Rasmus Ölme
Musik: Niki & The Dove, Per Tjernberg

Furstinnan av Amalfi, Sverigepremiär 29 februari, Stora scenen.

<<
________________________
Artikelförfattare: Dramaten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.