OM: Tuppluren, promenaden och D-vitaminet

HÄLSA: Tuppluren, promenaden och det viktiga D-vitaminet
>>    
Så här under årets mörkaste period är det särskilt många som känner av trötthet. Svårt att komma upp på morgonen, svårt att hålla sig vaken på jobbet, bakom ratten eller annorstädes. I snitt sover svensken 6,45 timme per natt i veckorna. Detta ökar vi på med [cirka] en timme per natt på helgerna. Men den lilla dippen i vakenheten som som ofta infinner sig vid tvåtiden på eftermiddagen då? Det råder viss osäkerhet hos forskarna vad den beror på, säger forskaren Lena Mallon vid Institutionen för neurovetenskap, psykiatri, till Sveriges Radio P1.
– Vi härstammar ju från den afrikanska savannen, där det blir som varmast vid den tiden, ger hon som en tänkbar förklaring till vårt ofta inneboende behov av en eftermiddagstupplur. Kanske är det detta faktum som gör att vi blir lite extra trötta framåt eftermiddagen … Att våra kroppar helt enkelt är inställda på att vila under den varmaste stunden på dagen. Se exempelvis på sydligare länder där man ofta fortfarande har sin inplanerade siesta.
Men när ska man ta sin tupplur då?
Den s.k. vakendippen infaller alltså i snitt vid 14-tiden hos oss människor. Så där någonstans är väl rimligt att tänka sig ett snabbesök hos kudden.
– Tänk eftermiddagskaffe, tipsar Lena Mallon. När du känner att du skulle behöva ett par koppar kaffe på eftermiddagen, det är då du om möjligt kan gå och vila en stund.
Men man ska inte sova längre än 10-20 minuter. Annars riskerar man att drabbas av en efterhängsen ”sömndåsighet” (något de flesta av oss säkert känner igen; man vaknar nästan tröttare än man var när man somnade).
Under vinterhalvåret är det också extra viktigt att ta vara på det lilla dagsljus som ändå bjuds. En promenad på lunchen är någon som varmt rekommenderas då motionen tillsammans med att (den visserligen lilla) ytan av hud som är exponerad för solljuset då börjar producera det livsviktiga D-vitaminet. Detta sker som en reaktion mellan en kolesteroltyp som finns i vår hud och solens strålar. En del forskning har också visat på den psykiska vinsten med att få in dagsljus via det perifera seendet. Du behöver alltså inte stå och blicka rakt in i solen – det avråder vi bestämt ifrån då det är direkt skadligt – utan ljuset ska tillåtas ”sippra snett in i ögonen”.
Till våra allra minsta ger vi dessutom D-droppar (D-vitamin). Hör med din läkare/ apotekspersonal om det skulle kunna vara något att komplettera din (redan varierade) kost med, så här i mörk vintertid.
// Signerat Um Luthagsnytt | Redaktionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *