SD: Bättre belysning av arbetet med elever som är högpresterande i matematik

• MATEMATIK • Särbegåvade barn | Utbildningsnämnden Uppsala kommun (Uk) / Sverigedemokraterna i Uppsala (SD)
>>
I ett pressmeddelande skriver Sverigedemokraterna följande:


Sverigedemokraterna påverkar på riktigt. Under Utbildningsnämndens möte den 18 december beslutades om bättre belysning av arbetet med högpresterande elever efter initiativ från SD.

SD föreslog följande i sitt nämndinitiativ:

  • Att förvaltningen återkommer med en rapport om högpresterande elever i matematik. 
  • Att det i rapporten ingår redogörelse för hur skolorna arbetar för att högpresterande elever i matematik får en god och utmanande utbildning, samt hur arbetet ytterligare kan förbättras. 
  • Att det i rapporten ingår redogörelse för hur man arbetar med de fyra kriterier enligt ovan som skolinspektionen lyfter fram som särskilt viktiga. 
  • Att det i rapporten ingår en redovisning och analys kring betygsresultaten för högpresterande elever i matematik, samt hur dessa kan höjas.   

 

Beslutet i nämnden blev den 18 december 2019 följande:

  • Att bifalla förslaget i initiativet utifrån de befintliga uppdrag som finns i utbildningsnämndens verksamhetsplan för 2019 och 2020, samt att i verksamhetsplanen för 2020 ta med ett uppdrag till förvaltningen att belysa nuvarande arbete för särskilt begåvade elever med utgångspunkt i de framgångsfaktorer som lyfts fram av Skolinspektionen; utmaningar i undervisningen, samverkan mellan lärare, motivationshöjande åtgärder samt elevhälsans arbete. (utgår från tredje att-satsen i initiativet)
  • Samt att i verksamhetsplanen för 2020 ta med ett uppdrag till förvaltningen att belysa nuvarande arbete för särskilt begåvade elever med utgångspunkt i de framgångsfaktorer som lyfts fram av Skolinspektionen; utmaningar i undervisningen, samverkan mellan lärare, motivationshöjande åtgärder samt elevhälsans arbete. (utgår från tredje att-satsen i initiativet)

– Jag tror att man många gånger tänker att högpresterande elever ”klarar sig bra själva”, när de i själva verket behöver minst lika mycket stöd som vanliga elever för att få en tillräckligt utmanande utbildning. Att inte stötta upp dessa elever kan få mycket negativa konsekvenser i att de helt enkelt tycker att utbildningen är för tråkig och enkel. Skolinspektionens rapport visar att man generellt är dålig på att ge dem ett bra stöd, säger SD:s ledamot i utbildningsnämnden Linnea Bjuhr i en kommentar. Hon fortsätter:

– Det är glädjande att eleverna nu, efter vårt förslag, kommer att få bättre stöd. Vi kommer givetvis att följa upp detta för att se att det implementeras.

<<
___________________________________________
Artikelförfattare: Sverigedemokraterna i Uppsala

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.