• MATEMATIK • Särbegåvade barn | Utbildningsnämnden Uppsala kommun (Uk) / Sverigedemokraterna i Uppsala (SD)
>>
I ett pressmeddelande skriver Sverigedemokraterna följande:
Sverigedemokraterna påverkar på riktigt. Under Utbildningsnämndens möte den 18 december beslutades om bättre belysning av arbetet med högpresterande elever efter initiativ från SD.
SD föreslog följande i sitt nämndinitiativ:
- Att förvaltningen återkommer med en rapport om högpresterande elever i matematik.
- Att det i rapporten ingår redogörelse för hur skolorna arbetar för att högpresterande elever i matematik får en god och utmanande utbildning, samt hur arbetet ytterligare kan förbättras.
- Att det i rapporten ingår redogörelse för hur man arbetar med de fyra kriterier enligt ovan som skolinspektionen lyfter fram som särskilt viktiga.
- Att det i rapporten ingår en redovisning och analys kring betygsresultaten för högpresterande elever i matematik, samt hur dessa kan höjas.
Beslutet i nämnden blev den 18 december 2019 följande:
- Att bifalla förslaget i initiativet utifrån de befintliga uppdrag som finns i utbildningsnämndens verksamhetsplan för 2019 och 2020, samt att i verksamhetsplanen för 2020 ta med ett uppdrag till förvaltningen att belysa nuvarande arbete för särskilt begåvade elever med utgångspunkt i de framgångsfaktorer som lyfts fram av Skolinspektionen; utmaningar i undervisningen, samverkan mellan lärare, motivationshöjande åtgärder samt elevhälsans arbete. (utgår från tredje att-satsen i initiativet)
- Samt att i verksamhetsplanen för 2020 ta med ett uppdrag till förvaltningen att belysa nuvarande arbete för särskilt begåvade elever med utgångspunkt i de framgångsfaktorer som lyfts fram av Skolinspektionen; utmaningar i undervisningen, samverkan mellan lärare, motivationshöjande åtgärder samt elevhälsans arbete. (utgår från tredje att-satsen i initiativet)
– Jag tror att man många gånger tänker att högpresterande elever ”klarar sig bra själva”, när de i själva verket behöver minst lika mycket stöd som vanliga elever för att få en tillräckligt utmanande utbildning. Att inte stötta upp dessa elever kan få mycket negativa konsekvenser i att de helt enkelt tycker att utbildningen är för tråkig och enkel. Skolinspektionens rapport visar att man generellt är dålig på att ge dem ett bra stöd, säger SD:s ledamot i utbildningsnämnden Linnea Bjuhr i en kommentar. Hon fortsätter:
– Det är glädjande att eleverna nu, efter vårt förslag, kommer att få bättre stöd. Vi kommer givetvis att följa upp detta för att se att det implementeras.
<<
___________________________________________
Artikelförfattare: Sverigedemokraterna i Uppsala