PREMIÄR: Kostråd till äldre

SENIOR • KOSTRÅD| Äldres aptit / Livsmedelsverket

>>
Mer protein, många små måltider och gärna en klick grädde till efterrätten. Livsmedelsverket har för första gången tagit fram kostråd till de äldre som fått sämre aptit och därför inte får i sig tillräckligt med näring. Bra mat och dryck kan bland annat minska risken för fallolyckor.(Länk)

Många drar ner på maten för att gå ner i vikt, men när man blir äldre kan det snarare handla om att hålla vikten uppe. Nu kommer råd till de äldre som fått sämre aptit och därför inte får i sig tillräckligt med näring. Det är första gången Livsmedelsverket ger råd till just den gruppen.

Samma mat men andra proportioner
Hälsosamma matvanor är viktigt under hela livet, och vad du behöver äta för att må bra förändras till viss del med åren. Äldre behöver till exempel mer protein och D-vitamin än andra vuxna.

Många äldre får minskad aptit med åren och då kan de behöva äta lite annorlunda för att få i sig allt de behöver. Äldre med god aptit kan utan problem fortsätta äta som de har gjort i yngre år. För dem, och andra vuxna, funkar Livsmedelsverkets råd om till exempel mer fullkorn och grönsaker och mindre kött bra. Men de som fått sämre aptit behöver ofta öka mängden protein på bekostnad av annat som potatis, pasta och ris. Det kan också vara en god idé att välja feta produkter i stället för magra och att tillsätta mer fett vid tillagningen.

– Om aptiten inte är på topp kan det vara frestande att äta en kaka i stället för lunchmat. Men det är viktigt att fortsätta äta mat. Det behöver kanske inte vara en hel lagad måltid till lunch, men en matig smörgås är mycket bättre än en kaka eller en bulle säger Inger Stevén, dietist på Livsmedelsverket.

Om aptiten minskar kan det också vara lättare att få i sig maten om den delas upp i flera små näringsrika portioner under dagen.

Bra mat kan minska risken för fallolyckor
Förutom att varierad och näringsrik mat kan ha en positiv effekt på exempelvis minne, humör, ork och immunförsvar, kan den också minska risken för fallolyckor. För lite mat och dryck kan leda till svagare muskler och sämre balans, vilket ökar risken att ramla. Tillräckligt med mat och vätska bidrar till att vikten hålls stabil, att musklerna fungerar som de ska och till bra benhälsa. Lite extra muskler och en stark benstomme hjälper även till att minimera skadorna vid en fallolycka.


<< • 

_____________________________________________
Textförfattare: Livsmedelsverket
(Urspr. publ. 30 september 2019)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.