Redaktör’n: Vad då Uppsala Turistbyrå?!

(ENLIGT REDAKTÖR’N / UPPSALA KOMMUN / TURISMNÄRING / TURISTBYRÅ)          
>>            
Uppsala är Sveriges fjärde största stad med sina cirka 200 000 invånare. Som uppsalabo är jag av uppenbara skäl oerhört stolt över vår stad: Domkyrkan med sina historiska såväl som vackra omgivningar, gamla Upsala med sin historik och alla stadsdelar med sina lummiga parker och innergårdar, mysiga kaféer och restauranger och sällsynt trevliga människor som bor och verkar här. Texten fortsätter nedan.

En av de två ”Turistbyrå-cyklarna”, här på Domkyrkoplan.

Med allt detta på pluskontot kan jag inte bli klok på hur kommunen har fibblat till det med stadens turistbyrå. En gång i världen höll turistbyrån till på Fyristorg (där restaurang Iberico numera huserar). Därifrån flyttade man till den av motorfordon hårt trafikerade Kungsgatan. Antalet turister och stadsbor som tog sig dit var milt sagt (och föga förvånande, om man frågar de flesta uppsaliensare) blygsamt. Det bar sig helt enkelt inte där, och nu är nämnda lokal stängd. Det vår historiskt rika, stolta och vackra stad idag möter turister som hittat hit med är … trumvirvel: två lådcyklar(!)

Är det bara jag som är gammalmodig när jag menar att Sveriges fjärde största stad bör ha något lite mer representerabelt att möta de hett efterlängtade turisterna med? Lådcyklarna är kanonbra och ska definitivt vara kvar, inget snack om den saken. Men för att Uppsala ska skilja sig lite från ex. Hofors och Pershyttan borde man ha någon form av fast adress.

Privata aktörer som ex. mångsidiga och kompetenta Mia Ulin har tidigare haft intressanta och turismvälkomnande projekt, liknande en klassisk turistbyrå, på gång. Men enligt vad UMLN har erfarit har dessa initiativ nästintill motarbetats systematiskt av bl.a. vissa nyckel-tjänstemän inom Uppsala kommun. Huruvida det är en hel eller bara en del av sanningen ska jag låta stå osagt men dessa projekt har dessvärre gått om intet och när vi idag möter våra turister med två lådcyklar, ja då tycker jag att det har gått lite väl långt.

Uppsala har all anledning och ska fortsätta att vara stolt. Och den från kommunens konstant upprepade ambitionen om att få fler turister som väljer att köpa hotellnätter, lägga pengar på evenemang i vår stad och handla av våra många tappra näringsidkare … Den ambitionen ekar löjeväckande och ihålig när två lådcyklar är det enda Uppsala stad bistår turisten som tagit sig hit med 2018.

_____________________________________________
// Signerat: Peder Strandh, redaktör’n.
_____________________________________________

 

 

 

 

1 reaktion på ”Redaktör’n: Vad då Uppsala Turistbyrå?!”

  1. Först och främst vill jag tacka redaktören för det fina omnämnandet! Jo, vi är många större aktörer som haft synpunkter på hur Destination Uppsalas verksamhet bedrivits, däribland jag själv. Främst handlar det om kritik mot hur privatturismen sköts (mötes- och kongressdelen tycker jag har varit utmärkt) samt hur man arbetar med positionering och byggande av varumärket Uppsala, värdskap och attityderna mot oss verksamma aktörer. Vi framförde synpunkter och kritik både direkt till ansvariga tjänstemän, vilket mottogs mycket negativt, och till styrelse/kommunledning. Nu är de då ansvariga tjänstemännen inte längre kvar, därför tycker jag vi kan ”vända blad” i den frågan och istället lägga allt fokus på att se framåt! Jag upplever att de som nu är ansvariga på DUAB är mycket kompetenta, engagerade, lyhörda och förankrade i destinationen.
    Jag är en av dem som faktiskt tycker det kan ha sina poänger att inte ha en enda fast turistbyrå. Det kostar mycket att ha anställd personal och de kan ändå bara möta en bråkdel, det vill säga de som hittar till turistbyrån. Och souvenirshop bör en kommunal verksamhet ändå inte driva tycker jag. Det ska man överlåta till det privata näringslivet. T.ex har ju nu GO Adventure, som även har Slottstaks- ochvPelle Svanslösvandringarna, öppnat en souvenirshop i Vasaborgens museum över sommarsäsongen.
    Jag tycker istället vi ska möta turisterna där de är! Dvs på besöksintensiva platser och på hotellen. Info points är en utmärkt idé tycker jag, i kombination med en digital informations- och handelsplats för upplevelser, evenemang, boende, mat och resor!
    Det kommunen och Destination Uppsala ska ta ansvar för är då istället att lägga krut på att systematiskt och strategiskt utbilda alla som jobbar på de olika besöksmålen och hotellen att bli fantastiska ambassadörer och informatörer, som i samverkan med alla oss aktörer arbetar för att inte bara informera utan även sälja in alla upplevelser, restauranger och boenden som finns. Då tror jag vi skapar både stolthet och ökade skatteintäkter från turismen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.