2017 blev ett rekordår för Upplandsmuseet

>>    
I fjol ökade antalet besökare till Upplandsmuseet med sammanlagt 110 128 personer, en ökning med 26 procent från 2016. 
Bakom framgången ligger en blandning av angelägna utställningar och aktiviteter på museets olika arenor.

– Vi har medvetet satsat på en bred verksamhet för många besöksgrupper. Under året släppte vi skolprogrammen fria och vi har genom vandringsutställningar och 
aktiviteter mött besökare på andra platser. Jag tycker att det är jätteroligt att få ett kvitto på att verksamheten uppskattas av våra besökare, säger museichef Bent Syse.

Bakom rekordsiffran ligger en positiv besöksutveckling på museet och dess filialer – friluftsmuseet Disagården och professorsvåningen på Walmstedtska gården. 
Bland de mest besökta utställningarna 2017 finns Sparade ögonblick med pressbilder från folkhemmets Uppland och 100! som porträtterar människor som fyllt 100 år. 
Den pågående utställningen om sjömanstatueringar, Tro, hopp och kärlek, har också haft en stor publik.

Programaktiviteter på Disagården drog rekordpublik, framför allt under det traditionella midsommarfirandet. 
Den stora Ullmarkanden i Österbybruk och Julmarknaden tillsammans med föreningen Ull i Uppland lockade också många. 
Dessutom uppmärksammades den publika arkeologiska verksamheten med visningar och föredrag vid utgrävningarna i Gamla Uppsala och i Enköping.

– På Upplandsmuseet finns experter inom arkeologi, forskning, kulturmiljö och hemslöjdsverksamhet som möter besökare genom föredrag, uppdrag och kursverksamhet. 
Det som gör oss unika är att vi har en sådan fantastiskt bred kunskap kring hela Upplands kulturhistoria.

Under 2018 visar museet bland annat utställningen Årets bild 2018 i samarbete med Pressfotografernas klubb Sverige och utställningen Sim Sala Bim, om trollerikonst och kultur.

Dessutom kommer museets satsning på programaktiviteter för en mångfald av målgrupper fortsätta. 
Särskilt fokus läggs på barn och unga och familjegruppen genom lovverksamhet och fortsatt gratis skolprogram.

// Signerat Katja Jahn, Kommunikationsstrateg vid Stiftelsen Upplandsmuseet

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.